بی اختیاری ادرار

عوامل موثر بر بی اختیاری ادرار در زنان

 

بی اختیاری ادرار به طور کلی پس از یک دوره خاص در زندگی رخ می دهد. بی اختیاری ادرار در زنان می تواند عوامل متعددی داشته باشد و ناشی از موارد زیادی باشد.

این بیماری می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. در بسیاری از موارد، این یک بیماری قابل درمان است و می‌توان بی اختیاری ادرار را درمان کرد. این بیماری می‌تواند باعث شود که فرد احساس شرم کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. همچنین این اتفاق می تواند زمینه ساز بروز برخی مشکلات روانی دیگر نیز باشد.

بی اختیاری ادرار

                              بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار در زنان

این یک مشکل رایج است که اغلب منجر می شود فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. اگرچه بی اختیاری ادرار با افزایش سن بیشتر می شود، اما دلیل اصلب بی اختیاری ادرار افزایش سن نیست. اگر بی اختیاری ادرار بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، در مشورت با پزشک خود تردید نکنید و حتما با یک اورولوژیست قرار ملاقات بگذارید. تغییرات ساده در شیوه زندگی یا درمان پزشکی می تواند این اختلال را تسکین دهد یا بی اختیاری ادرار را در اکثر افراد متوقف کند.

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

  •  استرسی : این نوع در هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش یا بلند کردن چیزی سنگین، اتفاق می‌افتد و طی انجام دادن این موارد ادرار نشت می کند.
  • فوری: ممکن است یک میل ناگهانی و شدید برای ادرار کردن داشته باشید و سپس نتوانید خود را کنترل کنید و در نتیجه از دست دادن غیرارادی ادرار را تجربه کنید.
  •  سرریز: ممکن است نتوانید مثانه خود را کاملا تخلیه کنید و به دلیل این احساس، میل مداوم به ادرار داشته باشید و هر سری نتوانید آن را به طور کامل تخلیه کنید.
  • عملکردی: ممکن است یک اختلال جسمی یا ذهنی داشته باشید که شما را از رفتن به موقع به توالت باز می دارد.

ممکن است از اینکه در مورد بی اختیاری ادرار با پزشک خود بحث کنید، احساس ناراحتی داشته باشید. با این حال، اگر بی اختیاری ادرار مکرر است یا کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و با یک اورولوژیست قرار ملاقات بگذارید. بی اختیاری ادرار یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است. این ممکن است ناشی از عادات روزمره، شرایط پزشکی زمینه ای یا مشکلات جسمی شما باشد.

با یک ارزیابی جامع، پزشک می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید چه چیزی پشت بی اختیاری ادرار شما وجود دارد. بی اختیاری ادرار در زنان می تواند یک بیماری پایدار باشد که در اثر مشکلات یا تغییرات فیزیکی ایجاد می شود.

علل دیگر بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟

میانگین سن مردانی که سرطان پروستات تشخیص داده می شود 66 سال است. با این حال، برخی عوامل می توانند باعث آسیب پذیری مردان جوان در برابر این بیماری شوند. از جمله عوامل پیشرو:

بارداریتغییرات هورمونی و افزایش وزن جنین می تواند باعث شود مادر به بی اختیاری ادرار استرسی مبتلا شود  شود.
زایمانزایمان طبیعی ممکن است ماهیچه های مورد نیاز برای کنترل مثانه را ضعیف کند و همچنین می تواند به اعصاب مثانه آسیب برساند و منجر به افتادگی کف لگن شود.
سنپیری عضله مثانه می تواند باعث کاهش ظرفیت مثانه برای ذخیره ادرار شود. علاوه بر این، با افزایش سن، انقباضات غیرارادی مثانه بیشتر تجربه می شود.

این بیماری چگونه درمان می شود؟

مراجعه به متخصص اورولوژی برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان بسیار مهم است.

اگر بیمار دارای اضافه وزن باشد، به عنوان اولین گام درمان، از او خواسته می شود تا با یک رژیم غذایی سالم وزن کم کند. پس از آن، در صورت لزوم، درمان دارویی انجام می شود.

اگر بی اختیاری ادرار به دلیل دیابت باشد، داروهای بیمار بر این اساس مرتب می شوند.

به بیمارانی که بیش از حد از محصولات تنباکو و الکل استفاده می کنند توصیه می شود که آن ها را کاهش دهند، زیرا می‌تواند بر بی اختیاری ادرار تاثیر گذار باشد.

اگر بی اختیاری ادرار به دلیل عفونت ادراری باشد، این وضعیت با آنتی بیوتیک های مناسب درمان می شود.

به زنان توصیه می شود برای تقویت مثانه و عضلات لگن ورزش های مخصوص برای پایین تنه انجام دهند.

اگر بی اختیاری ادرار به دلیل افتادگی مثانه باشد، می توان درمان جراحی تهاجمی را پیشنهاد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.