بی اختیاری ادرار

چه چیزی باعث ادرار دردناک می شود؟

ادرار دردناک که به آن دیسوریا (dysuria) نیز گفته می‌شود به درد هنگام ادرار اشاره دارد. منشاء این درد ممکن است مثانه، مجرای ادرار یا پرینه باشد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن شما حمل می کند.

در مردان ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد به عنوان پرینه شناخته می شود و در زنان، پرینه ناحیه بین مقعد و دهانه واژن است. ادرار دردناک بسیار شایع است. احساس درد، سوزش در هنگام ادرار می تواند نشان دهنده مشکلات پزشکی جدی باشد.

علت ادرار دردناک چیست؟

یکی از علائم شایع عفونت دستگاه ادراری (UTI) ادرار دردناک می‌باشد. یک عفونت باکتریایی نیز می تواند منجربه UTI شود. همچین می تواند به دلیل التهاب دستگاه ادراری باشد.

مجرای ادرار، مثانه، حالب ها و کلیه ها، مجاری ادراری شما را تشکیل می دهند. حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند. التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند درد شدیدی را در هنگام ادرار به همراه داشته باشد.

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به UTI هستند و دلیل آن این است که مجرای ادرار در کسانی که واژن دارند کوتاه‌تر است. معنای مجرای ادرار کوتاه‌تر این است که مسافت کمتری تا رسیدن به مثانه برای باکتری‌ها وجود دارد.

افرادی که باردار یا یائسه هستند نیز می‌توانند در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری باشند.

 

 

عفونت های مقاربتی (STIs)

کسانی مبتلا به عفونت مقاربتی (STI) می‌شوند ممکن است هنگام ادرار کردن نیز درد داشته باشند. برخی از بیماری های مقاربتی که ممکن است باعث ادرار دردناک شوند عبارت‌اند از تبخال تناسلی، سوزاک و کلامیدیا.

از آنجایی که بیماری های مقاربتی همیشه علائمی ندارند، انجام غربالگری بسیار مهم است. بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید آزمایش STI را حتما انجام دهند.

ادرار دردناک
 

پروستاتیت

بعضی شرایط پزشکی نیز می توانند باعث ادرار دردناک شوند. افراد مبتلا به پروستات ممکن است به دلیل پروستاتیت ادرار دردناکی داشته باشند و نتوانند به راحتی ادرار کنند. این وضعیت التهاب غده پروستات است. این یکی از دلایل اصلی سوزش، درد و احساس ناراحتی هنگام ادرار است.

پروستاتیت

سیستیت

از علل دیگر ادرار دردناک سیستیت یا التهاب پوشش مثانه است. سیستیت بینابینی (IC) همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می شود. این شایع ترین نوع سیستیت است. علائم IC شامل درد و حساسیت در ناحیه مثانه و لگن است.

در برخی موارد، پرتودرمانی می تواند باعث درد مثانه و ادرار شود. این وضعیت به عنوان سیستیت پرتویی نیز شناخته می شود.

ادرار دردناک

اورتریت

اورتریت نشان می دهد که مجرای ادرار ملتهب شده است که معمولاً به دلیل عفونت توسط باکتری می‌باشد. اورتریت اغلب باعث درد در هنگام ادرار می شود و همچنین می تواند باعث افزایش تکرر ادرار در شما شود.

سیستیت

اپیدیدیمیت

ادرار دردناک همچنین می تواند ناشی از اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم در مردان باشد. اپیدیدیم در پشت بیضه ها قرار دارد و اسپرم را در بیضه ها ذخیره و جابجا می کند.

اپیدیدیمیت

بیماری التهابی لگن (PID)

PID می تواند لوله های فالوپ، تخمدان ها، دهانه رحم و خود رحم را تحت تاثیر قرار دهد. این می تواند باعث درد در ناحیه شکم، رابطه جنسی دردناک و ادرار دردناک و علائم دیگر شود.

PID معمولاً توسط یک عفونت باکتریایی اولیه در واژن ایجاد می شود و عفونتی جدی می‌باشد. این عفونت در نهایت به اندام های تولید مثلی منتقل می شود.

بیماری التهابی لگن

اوروپاتی انسدادی

زمانی که انسداد در حالب، مثانه یا مجرای ادرار باعث برگشت ادرار به کلیه ها شود، اوروپاتی انسدادی رخ داده است. علل آن می‌تواند متفاوت باشد، در صورت بروز علائم بسیار مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید.

شرایط دیگر، تنگی مجرای ادرار، می‌تواند باعث باریک شدن مجرای ادرار شود که باعث ایجاد مشکلات مشابه با ادرار و درد می‌شود.

اوروپاتی انسدادی
 

 

سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه داشته باشید به راحتی نمی‌توانید ادرار کنید و ادرار کردن برایتان دردناک می‌شود. سنگ های کلیه توده هایی از مواد سخت شده هستند که در مجاری ادراری قرار میگیرند و ادرار کردن را دشوار می‌کنند.

سنگ کلیه

داروها

برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان سرطان و برخی آنتی بیوتیک ها هستند، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی ادرار دردناک داشته باشند. در مورد عوارض جانبی داروهایی که قرار است مصرف کنید، از پزشک خود مشاوره بگیرید.

داروها
 

 

محصولات بهداشتی

گاهی اوقات ادرار دردناک به دلیل عفونت نیست. دلیل آن می تواند ناشی از محصولاتی باشد که در نواحی آلت تناسلی خود استفاده می کنید. صابون ها، لوسیون ها و قرص های حمام می توانند بافت های واژن را تحریک کنند.

رنگ هایی که در شوینده های لباسشویی و سایر محصولات بهداشتی وجود دارد نیز می تواند باعث تحریک آلت و در نهایت ادرار دردناک شود.

محصولات بهداشتی

گزینه های درمانی برای ادرار دردناک چیست؟

  • اولین قدم قبل از درمان تعیین کردن علت درد می‌باشد.
  • پزشک معمولا برای درمان ادرار دردناک دارو هایی را برایتان تجویز کند. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های ادراری، برخی عفونت های باکتریایی و برخی بیماری های مقاربتی را درمان کنند.
  • احساس درد شدیددر ادرار که از عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، معمولاً پس از شروع مصرف دارو به سرعت بهبود می‌یابد. این را به یاد داشته باشید که همیشه دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • درد همراه با برخی از عفونت ها، مانند سیستیت بینابینی، ممکن است برای درمان چالش برانگیزتر باشد. درمان دارویی ممکن است کندتر نتیجه دهد. ممکن است مجبور شوید تا 4 ماه قبل از بهبودی کامل دارو مصرف کنید.

چگونه می توانم از ادرار دردناک جلوگیری کنیم؟

  • تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا علائم ادرار دردناک را کاهش دهید.
  • در هنگام رابطه جنسی از کاندوم یا سایر روش های بازدارنده استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را با حذف برخی غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند مثانه را تحریک کنند (مانند غذاهای بسیار اسیدی، کافئین و الکل) اصلاح کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به یک متخصص مراجعه کنید اگر:

  • دردتان مداوم یا طولانی مدت است
  • باردار هستید و درد دارید
  • یا اگر دردتان با تب همراه است
  • ادرار شما بوی دیگری دارد، خونی و یا کدر است
  • به مقدار زیاد درد ادرار با درد شکم همراه باشد
  • در صورت دفع سنگ مثانه یا کلیه

پزشک شما ممکن است در مورد علائم دیگر سوال کند و از شما بخواهد برای کمک به تعیین علت درد آزمایش بدهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.