اختلال کارکرد مثانه

اختلالات ‌کارکرد‌ مثانه

آیا می دانستید اگر مثانه وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد امکان دارد چه مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد ؟؟؟

اختلالات کارکرد مثانه می تواند بر اثر این مسئله ایجاد شود که مثانه نتواند مسئولیت خود را به خوبی انجام ندهد . ‌مثانه اندامی است که مسئولیت آن نگه داری ادرار می باشد و وظیفه دارد اندازه ورودی معمولا 250 الی 300 سی سی ادرار را جمع آوری کند و در موقعیتی درست با هشدار خطر احساس ادرار به فرد آن را خارج کند . اگر مثانه عملکرد خود را به درستی انجام ندهد و غیر طبیعی کار خود را پیش ببرد شخص به تکرر ادرار مبتلا می شود .

اختلال کارکرد مثانه

مشکلاتی که هر کدام از مسئولیت های پر شدن – خالی شدن و یا نگه داشتن فشار در زمان پر شدن می باشد که موجب می شود صدمات مخاطی و عضلانی مثانه رخ دهد . مثانه که مملو از ادرار می شود و به صورت طبیعی و كامل خالي نمی شود مي تواند سبب تکرر ادرار – دردهای کلیه – عفونت های ادراری و برگشت ادرار از مثانه به كليه گردد . مثانه هایی که بسیار کوچک هستند بسیار زودتر پر می شوند و در کسانی که مسن هستند این رویداد رایج تر است . از نشانه های دیگری که هم در کودکان و هم در میانسالان رخ می دهد بی اختیاری ادرار و شب ادراری می باشد .

در طول میانسالی چه مسئله ای باعث می شود که نمی توانیم آن را کنترل کنیم ؟
کسانی که بیشتر از 60 سال سن دارند اصولا به فشار خون مبتلا هستند و داروی ضد فشار خون استفاده می کنند که اندازه ادرار را افزایش می دهد و نیز داروهایی مانند کپتوپریل و هيدروكلرو تيازيد و لازيكس استفاده می کنند که موجب می شود افزايش دفع ادرار به وجود آید . و تمامی این ها سبب می شود فشار وارده به مثانه بسیار زیاد باشد . و این که از دست دادن شکل ارتجاعی عضلات مثانه سبب انقباضات نابه جاي مثانه و تكرر ادرار مي گردد .

تفاوتی که بین مثانه تنبل و مثانه پر کار می باشد این است که مثانه تنبل به درستی ادرار را خارج نمی کند و عضلات با مجرا هماهنگی ندارد . در مثانه پر كار عملکرد عضله تحریک پذیر می باشد و هنگامی که حجم ادرار به اندازه کمی افزایش یابد آن را خارج می کند .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.