پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه

بهترین درمان عفونت مثانه

عفونت مثانه در اغلب مواقع ناشی از عفونت باکتریایی مثانه می باشد. در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند این نوع عفونت شایع تر است. عفونت مثانه نوعی از عفونت مجاری ادراری است كه بسيار شايعتر است. عفونت مجاری ادراری در مثانه، کلیه ها، مجرای ادرار و حالب می تواند رخ دهد.

در اکثر موارد عفونت مثانه به صورت حاد می باشد به این معنا که ناگهانی بروز می کند. در دیگر موارد این نوع عفونت می تواند مزمن باشد و بدون علامت در طولانی مدت رخ دهد. درمان به موقع مهم ترین اقدام برای پیشگیری از گسترش عفونت است.

علت عفونت مثانه

باکتری از طریق مجرای ادرار وارد بدن می شود و به مثانه می رسد و باعث عفونت مثانه می شود. به طور طبیعی با ادرار کردن باکتری به خارج از بدن هدایت می شود. باکتری گاهی به دیواره مثانه می چسبد و به سرعت شروع به تکثیر می کند. در این مورد توانایی بدن برای از بین بردن آن ها را از بین می برد و باعث عفونت مثانه می شود.

عفونت مثانه در اکثر موارد ناشی از یک باکتری است که در روده بزرگ قرار دارد. مجرای ادرار در زنان کوتاه است و خروجی مجرای ادرار نزدیک به مقعد است. بنابراین باکتری به راحتی انتقال می یابد.

باکتری اشریشیاکلی (Escherichia coli) به طور طبیعی در روده بزرگ قرار دارد که اگر باکتری ها زیاد باشند یا از طریق ادرار رفع نشوند باعث عفونت می شود. عمدتا این نوع باکتری باعث عفونت مشانه می شود. باکتری های دیگری مانند باکتری کلامیدیا (Chlamydia) و میکوپلاسما (Mycoplasma) نیز در ایجاد عفونت مثانه موثر می باشند. این نوع باکتری ها از طریق رابطه جنسی باعث عفونت مثانه می شود و ممکن است روی اندام های تناسلی نیز تاثیرگذار باشد.

چه افرادی بیشتر به عفونت مثانه مبتلا می شوند؟

معمولا برخی افراد بیشتر به عفونت مثانه مبتلا می شوند، در نتیجه باید مراقبت های لازم را انجام دهند. از میان این افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• افرادی که سابقه جراحی مجاری ادراری و دستگاه تناسلی را دارند.
  • افراد سالمند
  • افرادی که به میزان کافی تحرک ندارند و فعالیت های روزمره خیلی کمی دارند.
  • افرادی که به علت انسداد مجاری ادرار و مثانه به سختی ادرار می کنند.
  • زنان حامله
  • افراد میتلا به دیابت
  • افرادی که مجاری ادارار آن ها بنا به دلایل مادرزادی یا حوادثی که رخ داده است، به صورت طبیعی نیست.
  • مردانی که پروستات آن ها بزرگ شده است.
  • افرادی که بی اختیاری مدفوع دارند.
  • افرادی که مایعات کمی می نوشند.
  • افرادی که پیشاب راهشان باریک است یا گرفتگی مجاری ادراری داشته اند.

عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و خطر ابتلا در زنان بیشتر است. اما مردان نیز از این بیماری به صورت کامل ایمن نیستند. اگر مردان دچار عفونت مثانه شوند، پس از اولین ابتلا ممکن است دوباره بازگردد، زیرا این باکتری در ناحیه ای از پروستات مخفی می شوند.

علائم عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه بر اساس شدت بیماری متفاوت است. در صورت ابتلا به این عفونت فرد فوراً متوجه تغییراتی در ادرار کردن می شود. برخی از شایع ترین علائم عفونت مثانه شامل موارد زیر می باشد:

– درد و سوزش هنگام ادرار کردن
– خون در ادرار
– ادرار بد بو
– تکرر ادرار
– اضطرار در ادرار کردن
– درد و فشار در قسمت پایینی شکم و پایین کمر

زمانی که عفونت مثانه گسترش می یابد می تواند باعث درد در قسمت میانه و طرفين کمر شود. این علامت نشانه گسترش عفونت به کلیه ها است. بر خلاف درد عضلانی که بر اساس وضعیت بدن و میزان فعالیت فیزیکی تغییر می کند، درد ناشی از عفونت کلیه دائمی است. عفونت کلیه معمولاً باعث تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و … می شود و فرد نسبتاً احساس بیماری می کند. عفونت کلیه از مثانه جدی تر است و هردو نیاز به درمان اورژانسی دارند.

عوامل خطر عفونت مثانه

هرکسی می تواند به عفونت مثانه مبتلا شود ولی زنان نسبت به این نوع عفونت مستعد تر هستند. این مورد به این دلیل است که طول مجرای ادرار کوتاه تر است و فاصله خروجی مجرای ادرار و مقعد کمتر است.

تشخیص

در صورتیکه علائم فوق را دارا باشید باید به متخصص مراجعه نمایید تا آزمایش های لازم انجام شود و پزشک تشخیص دهد چه مشکلی دارید. ابتدا متخصص آزمایش ادرار را برای بیمار تجویز می نماید تا میزان موارد زیر را در آزمایش بررسی کند:

گلبول سفید، گلبول قرمز، نیترات، باکتری و مواد شیمیایی دیگر.

در صورتی که وجود باکتری در مثانه مشخص شد، برای تشخیص نوع عفونت و باکتری در مثانه، متخصص کشت ادرار نیز انجام می دهد. سپس برای تعیین نوع آنتی بیوتیک که برای درمان این نوع باکتری موثر است، آزمایش ادارار جهت حساسیت به آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه

عفونت مثانه با دارودرمانی برای از بین بردن باکتری ها درمان می شود. آنتی بیوتیک ها و داروهایی برای کاهش درد و سوزش برای بیمار تجویز می شود. همچنین برخی درمان های خانگی برای این نوع عفونت انجام می گیرد. مصرف زیاد مایعات به خارج کردن باکتری از بدن کمک کند. آب یکی از بهترین گزینه ها است زیرا کافئین و شیرین کننده های مصنوعی ندارد. این دو مورد برای مثانه مضر هستند. مصرف ویتامین C هم در درمان عونت مثانه می تواند موثر باشد.

برای کاهش درد ناشی از ابتلا به عفونت مثانه، می توانید از کیسه آب گرم یا تشک برقی روی کمر و شکم خود استفاده کنید. می توانید حوله کوچکی را که در آب گرم قرار داده اید، روی شکم یا مثانه خود بگذارید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مشانه بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید تا از خطرات آن کاسته شود. در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از این عفونت را شرح خواهیم داد.

• مایعات زیاد مصرف کنید حدودا بین 6 تا 10 لیوان.
  • در صورت احساس ادرار، آن را نگه ندارید و برای دفع ادارار، اقدام کنید.
  • خانم ها بعد از دفع ادرار ناحیه تناسلی خود را تمیز کنند. از ودرها و ژل ها برای تمیزی استفاده نکنید.
  • در هنگام استحمام از وان استفاده نکنید و زیر دوش آب قرار بگیرید.
  • لباس زیر خود را هر روز عوض کنید. از لباس زیر نخی و گشاد استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از بارداری از مواد اسپرم کش و کاندوم های زنانه استفاده نکنید. از کاندوم های فاقد اپرم کش استفاده کنید.
  • قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.
  • به جای استفاده از تامپون نوار بهداشتی مصرف کنید.

نتیجه گیری

عفونت مثانه مورد شایعی می باشد و در صورت عدم رعایت بهداشت یا یک بی احتیاطی کوچک این عفونت بروز می کند. ولی درمان به موقع این بیماری از گسترش بیماری و مزمن شدن ان جلوگیری می کند بنابراین درمان به موقع حائز اهمیت است.
اگر در زمینه عفونت مثانه، درمان و راه های پیشگیری از ورود باکتری ها سوالی دارید، می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی مطرح کنید تا پاسخ خود را در سریعترین زمان ممکن دریافت نمایید.