سرطان پروستات

مرحله بندی سرطان پروستات

پروستات غده کوچکی است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در غده شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند و یک تومور مهاجم را تشکیل می‌دهند.

به طور معمول، سرطان پروستات رشد کندی دارد. اما در میان برخی از مردان، سلول‌های سرطانی تهاجمی‌تر هستند و به احتمال زیاد به سایر نواحی بدن – اغلب غدد لنفاوی، استخوان‌ها و کبد گسترش می‌یابند.

سرطان پروستات

      مراحل سرطان پروستات

پروستات غده کوچکی است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در غده شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند و یک تومور مهاجم را تشکیل می‌دهند.

به طور معمول، سرطان پروستات رشد کندی دارد. اما در میان برخی از مردان، سلول‌های سرطانی تهاجمی‌تر هستند و به احتمال زیاد به سایر نواحی بدن – اغلب غدد لنفاوی، استخوان‌ها و کبد گسترش می‌یابند.

مراحل سرطان پروستات:

پزشکان از نتایج آزمایش‌ها برای کمک به تعیین مرحله سرطان پروستات یا میزان پیشرفت آن استفاده می‌کنند. معیارهای مرحله بندی پرکاربرد بر اساس سیستم TNM است که توسط کمیته مشترک سرطان آمریکا توسعه یافته است.

سیستم مرحله بندی TNM

سه جزء کلیدی سیستم TNM عبارتند از:

T(تومور) اندازه، محل تومور و عمق رشد آن در بافت را توصیف می کند.
N(گره) نشان می دهد که آیا سلول های سرطانی به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته اند یا کانال های متصل کننده گره های لنفاوی دارند.
M(متاستاز) به این اشاره دارد که آیا سلول های سرطانی به اندام ها یا بافت های دور گسترش یافته اند یا خیر.

مرحله سرطان به پزشک و بیمار کمک می کند تا مناسب ترین روش های درمان سرطان پروستات را تعیین کنند.

مراحل سرطان پروستات از 1 تا 4 متغیر است.

 

مرحله 1 :

  • سرطان در یک طرف پروستات است.
  • سرطان ها معمولا به کندی رشد می کنند.
  • سطح PSA ممکن است بالا نباشد و سرطان ممکن است در طول DRE احساس نشود.
  • هیچ درگیری غدد لنفاوی یا متاستاز وجود ندارد.
  • اگر نمره گلیسون 6 یا کمتر و PSA کمتر از 10 باشد، برخی از سرطان هایی که در طول DRE احساس می شوند، ممکن است همچنان به عنوان مرحله 1 طبقه بندی شوند.     

مرحله 2 :

این مرحله به این معنی است که سرطان به غده پروستات محدود می شود و خود سه مرحله فرعی دارد:

مرحله1سرطان در یک یا هر دو طرف غده پروستات است.
سطح آزمایش خون PSA بین 10 تا 19 است.
نمره گلیسون 6 یا کمتر است.
مرحله2سرطان در یک یا هر دو طرف است.
PSA کمتر از 20 است.
نمره گلیسون 7 است.
مرحله3

سرطان در یک یا هر دو طرف است.
PSA کمتر از 20 است.
نمره گلیسون 7 به 8 است.

مرحله 3 :

این مرحله به این معنی است که سرطان به صورت موضعی پیشرفته است. تومور پیشرفت کرده است و احتمال رشد و گسترش آن بیشتر است و هم نمره گلیسون و هم PSA بالاست. این مرحله نیز دارای سه مرحله فرعی است:

مرحله1سرطان در یک یا هر دو طرف پروستات است.
PSA 20 یا بالاتر است.
امتیاز گلیسون ممکن است به 8 برسد.
مرحله2سرطان در خارج از غده پروستات به بافت های مجاور گسترش یافته است، اما به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.
PSA ممکن است در هر سطحی باشد.
امتیاز گلیسون ممکن است تا 8 باشد.
مرحله3این مرحله مشابه 3B است، اما سرطان ممکن است فراتر از پروستات رشد نکند.
نمره گلیسون 9 یا 10 است.

مرحله 4 :

این مرحله به این معنی است که سرطان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته است. همچنین به دو مرحله فرعی تقسیم می شود:

مرحله1سرطان به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است اما ممکن است به بافت های مجاور سرایت کرده باشد یا نرسد.
مرحله2سرطان به ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان ها یا غدد لنفاوی دور گسترش یافته است.

خطرات و علائم سرطان پروستات در مراحل آخر

خطر تشخیص سرطان پروستات در مراحل پیشرفته کمتر از یک در 10 است. فقط 7 درصد از مردان در زمان تشخیص سرطان پروستات در مرحله پیشرفته دارند. برای این مردان، این بیماری بسیار قابل درمان به یک مسئله بسیار جدی‌تر تبدیل می‌شود.

هنگامی که سرطان فراتر از پروستات گسترش می یابد، تنها حدود 30 درصد از مردان بیش از پنج سال زنده می مانند. این در مقایسه با نرخ بقای نزدیک به 100٪ زمانی که سرطان به موقع تشخیص داده می شود. و تقریباً تمام موارد سرطان پروستات به لطف غربالگری پیشگیرانه زود تشخیص داده می شوند (92%).

اما متأسفانه، برخی از مردان در معرض خطر بالاتری برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل آخر هستند، حتی اگر غربالگری را در سن توصیه شده، 50 سالگی شروع کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات در مراحل آخر قرار دارند؟

میانگین سن مردانی که سرطان پروستات تشخیص داده می شود 66 سال است. با این حال، برخی عوامل می توانند باعث آسیب پذیری مردان جوان در برابر این بیماری شوند. از جمله عوامل پیشرو:

نژادتحقیقات نشان می دهد که مردان سیاه پوست 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات و دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند. برخی شواهد نشان می دهد که این ممکن است به دلیل عوامل بیولوژیکی ارثی باشد. مردان این گروه باید در سن 45 سالگی برای آزمایش غربالگری با پزشک خود صحبت کنند.
سابقه خانوادگیمردانی که یکی از بستگان درجه یک (پدر یا برادر) مبتلا به سرطان پروستات دارند بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این مردان باید در سن 45 سالگی برای غربالگری به پزشک خود مراجعه کنند. با این حال، اگر بیش از یک نفر از بستگان درجه اول سرطان پروستات در سنین پایین تشخیص داده شده باشد، باید در 40 سالگی به دنبال انجام غربالگری باشند.
ژنتیکجهش های ژنی ارثی، از جمله جهش های مرتبط با سرطان سینه و تخمدان، می تواند شانس سرطان پروستات را افزایش دهد. سندرم لینچ، بیماری ناشی از ژن های ارثی، خطر ابتلا به این بیماری را نیز افزایش می دهد.

علائم سرطان پروستات در مراحل آخر

شایع ترین علائم سرطان پروستات شامل تکرر ادرار (به ویژه در شب)، مشکل در شروع و توقف، جریان ضعیف و خون در ادرار است. اگر شما یا شخصی که می شناسید این علائم را تجربه کردید، به زودی آنها را با پزشک متخصص در میان بگذارید. چند آزمایش سریع، از جمله آزمایش خون، می تواند وجود سرطان را تشخیص دهد.

اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با برداشتن رباتیک پروستات و یا پرتودرمانی درمان کرد. درمان‌های سرطان در مراحل پایانی شامل این روش‌ها به علاوه هورمون درمانی، ایمونوتراپی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی و شیمی‌درمانی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.