درمان عفونت مجاری ادراری

‎عفونت مجاری ادراری رشد ميكروبها در محيط ادراري است . دستگاه ادراری متشکل از دو کلیه، لوله های ادراری كه به حالب يا ميزناي هم ناميده مي شود، مثانه و اورترا يا مجراي خروجي ادراري می باشد.
‎میکروب ها می توانند به هر کدام از این اعضا حمله کنند، اما مثانه و اورترايا مجرا بیشترین قسمتهايي هستند که در معرض حمله ي میکروب قرار می گیرند.

‎زنان به علت كوتاهي مجرا بیشتر از مردان به عفونت های مجاری ادراری مبتلا می شوند. عفونت های ادراری که در مثانه اتفاق می افتند با حمله ي ميكروب ها به مخاط سبب التهاب و گاه خونريزي جدار مثانه مي شود و بسیار دردناک بوده و باعث ناراحتی در بیمار می شود، اما این عفونت می تواند در صورت تاخير در درمان و يا برگشت ادراري به كليه ها( ريفلاكس ادراري) به یک یا هر دو کلیه نیز سرایت کند در این صورت پيلونفريت بروز كرده ودرنتیجه علايم تب و لرز بروز خواهد كردكه در صورت عدم درمان به موقع وضعيت بيمار بسیار وخیم خواهد بود.

علائم عفونت مجاری ادراری

‎معمولا علائم مرتبط با عفونت مجاری ادراری بسته به محل درگيري متفاوت است و به صورت واضح و یکسان در همه افراد ظاهر نمی شود، بلکه ممکن است یک یا دو علامت از علائم زیر در شخص ديده شود. باید ذکر کرد که با توجه به عفونت ایجاد شده، علائم ظاهری نیز متغیر می باشد.
‎• احساس نیاز مکرر به دفع ادرار
‎• سوزش ادراری
‎• تب و لرز
‎• تهوع و استفراغ
‎• تكررادرار حتی اگرحجم ادرار بسیار کم باشد (در حد چند قطره)
‎• وجود خون در ادرار
‎• ادرار تیره با بوی بسیار بد
‎• درد در قسمت پایین کمر
• بي اختياري ادراري
• شب ادراري

‎• کلیه ها: عفونت کلیه های یا پیلونفریت باعث درد در کمر، حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز می شود.

‎درمان عفونت مجاری ادراری

راه های درمان از عفونت های ادراری معمولا راه های پیچیده و سختی نیستند. راه های درمان عبارتند از:
‎• برخی از اقداماتی که خود فرد می تواند از ابتلای به این عفونت جلوگیری نماید از جمله: نوشیدن آب به مقدار فراوان در طول روز، اجتناب از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی، انجام حرکات منظم ورزشی و…
‎• درمان یبوست در صورت داشتن یبوست، زیرا یبوست مانع از تخلیه کامل مثانه می شود.
‎• مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها که در درمان عفونتی مجاری ادراری کمک شایانی می نماید. البته باید با تجویز پزشک صورت گیرد.
‎• حتما باید به یک پزشک یا متخصص مراجعه شود، تا در صورت عود هاي مكرر، ادامه ي تشخيص با سونوگرافي و معاينه دقيق پيگيري شود گاهي درمان با جراحی یا تجويز داروهاي مكمل هورموني نهايي ميشود،
‎عود در سه ماه اول بيشتر است ، به همين دليل هريك ماه تا سه ماه پس از درمان ازمايش ادرار و كشت تكرار ميشود
‎ این بیماری در صورت درمان نادرست، قابل بازگشت می باشد.
فراموش نكنيم عدم تخليه ي كامل ادرار توسط مثانه زمينه را براي عدم پاسخ درماني مناسب فراهم مي آورد .

برخی از خدمات دکتر سیمین وحیدی

بی اختیاری ادرار