علائم تومور مثانه

سرطان مثانه اغلب می تواند زودهنگام تشخیص داده شود زیرا باعث خون در ادرار یا سایر علائم ادراری می شود که باعث می شود فرد به پزشک مراجعه کند. علائم تومور مثانه می‌تواند نشان دهد که یک تومور بدخیم است و یا خوش خیم.

سرطان مثانه گاهی اوقات می تواند باعث تغییراتی در ادرار شود، مانند:

• نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • احساس می کنید که باید فوراً بروید، حتی زمانی که مثانه شما پر نیست
  • داشتن مشکل در ادرار کردن یا داشتن جریان ضعیف ادرار
  • در طول شب بارها مجبور به بیدار شدن می‌شوید، برای ادرار کردن

این علائم بیشتر به دلیل عفونت دستگاه ادراری (UTI)، سنگ مثانه، مثانه بیش فعال یا بزرگ شدن پروستات ایجاد می شود. با این حال، مهم است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوان علت را پیدا کرد و درمان کرد.

وجود خون در ادرار (هماچوری):

این معمولاً اولین علامت سرطان مثانه است. ممکن است به طور منظم وجود داشته باشد یا ناپدید شود و در طی چند روز یا هفته دوباره ظاهر شود. گاهی اوقات خون به قدری کم وجود دارد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، به نام هماچوری میکروسکوپی، اما آزمایش ادرار ممکن است بتواند آن را تشخیص دهد.
سرطان مثانه در مراحل اولیه معمولاً علاوه بر خونریزی باعث درد یا علائم دیگری نمی شود. اما خون در ادرار همیشه به معنای وجود تومور در مثانه نیست. به احتمال زیاد ناشی از یک بیماری که خیلی جدی نیست، مانند عفونت است. سنگ کلیه، سنگ مثانه، یا تومورهای غیر سرطانی یا بیماری های کلیوی.

تغییرات ادرار:

تغییرات در ادرار معمولاً نشانه یک بیماری است که کمتر جدی می‌باشد، مانند تومور خوش خیم، عفونت، عفونت دستگاه ادراری، سنگ مثانه، مثانه بیش فعال یا در مردان، بزرگ شدن پروستات. اما آنها همچنین ممکن است یکی دیگر از علائم اولیه علائم سرطان مثانه باشند. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تکرر ادرار
درد یا سوزش در هنگام ادرار
ناتوانی در دفع ادرار
احساس فوریت ادرار، حتی زمانی که مثانه پر نیست
جریان ضعیف ادرار

خون در ادرار

در بیشتر موارد، خون در ادرار اولین علامت سرطان مثانه است. ممکن است خون کافی برای تغییر رنگ ادرار به نارنجی، صورتی یا در موارد کمتر قرمز تیره وجود داشته باشد. گاهی اوقات، رنگ ادرار طبیعی است، اما هنگام انجام آزمایش ادرار (تجزیه و تحلیل ادرار) به دلیل علائم دیگر یا به عنوان بخشی از یک معاینه پزشکی عمومی، مقادیر کمی خون یافت می شود.

حتی مقدار کمی خون ممکن است باعث شود رنگ ادرار به نارنجی، صورتی یا به ندرت قرمز تیره تغییر کند. وقتی خون باعث تغییر رنگ ادرار می شود، هماچوری ناخالص نامیده می شود.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خون ناشی از قاعدگی ممکن است در آزمایش ادرار زن نشان داده شود، که ممکن است نتیجه آزمایش مثبت باشد. در این مورد، پزشکان ممکن است تکرار آزمایش را توصیه کنند.

ممکن است یک روز خون وجود داشته باشد و روز دیگر وجود نداشته باشد و ادرار برای هفته ها یا حتی ماه ها شفاف بماند. اما اگر فردی سرطان مثانه داشته باشد، در یک مقطع زمانی خون دوباره ظاهر می شود.

معمولاً مراحل اولیه سرطان مثانه (زمانی که کوچک است و فقط در مثانه است) باعث خونریزی می شود اما درد یا علائم دیگر کم یا بدون درد است.

وجود خون در ادرار همیشه به معنای ابتلا به سرطان مثانه نیست. بیشتر اوقات در اثر عوامل دیگری مانند عفونت، تومورهای خوش خیم (نه سرطانی)، سنگ در کلیه یا مثانه، یا سایر بیماری های خوش خیم کلیوی ایجاد می شود. با این حال، مهم است که آن را توسط پزشک بررسی کنید تا بتوان علت را پیدا کرد.

تغییر در عادات مثانه یا علائم تحریک

علائم تومور مثانه پیشرفته

هنگامی که تومورهای مثانه بزرگتر می شوند یا سلول های سرطانی به نواحی دیگر بدن گسترش می یابند، ممکن است علائمی از جمله:

• عدم توانایی در دفع ادرار
  • کمردرد که عموماً روی یک طرف متمرکز است
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی یا ضعف
  • تورم در پاها
  • درد استخوان
  • درد لگن

باز هم، بسیاری از این علائم به احتمال زیاد ناشی از چیزی غیر از سرطان مثانه است، اما مهم است که آنها را بررسی کنید.

اگر دلیلی برای مشکوک بودن به سرطان مثانه وجود داشته باشد، پزشک از یک یا چند آزمایش برای تشخیص سرطان یا چیز دیگری استفاده می کند.

از آنجایی که مثانه پس از تولید ادرار توسط کلیه ها مسئول نگه داشتن ادرار است، بسیاری از علائم سرطان مثانه ممکن است به ناهنجاری های ادرار مربوط باشد.

درک زمانی که علائم نشانه چیزی جدی است و یا تشخیص سرطان مثانه یا تأیید تشخیص قبلی نیاز به تخصص از متخصصان آموزش دیده و با تجربه در درمان سرطان مثانه دارد.

اگر سرطان مثانه به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته یا متاستاز داده باشد، ممکن است علائم مربوط به آن قسمت بدن را ایجاد کند.

ریه ها: سرفه یا تنگی نفس

کبد: درد شکمی یا زردی (زردی پوست و/یا چشم)

استخوان ها: درد یا شکستگی

اگر مشکوک به سرطان مثانه باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین علت علائم توصیه کند.

خون در ادرار