درمان سنگ مثانه

سنگ مثانه می تواند در مردان دچار تنگی خروجی مثانه رخ دهد.کودکانی که در کشورهایی که هنوز گسترش نیافته زندگی می کنند نیز در معرض خط هستند و بهتر است بدانید که سنگ های اوریک اسیدی در اروپا شیوع بیشتری دارد و عمدتاً در جنس مذکر ایجاد می شود .

آیا سنگ مثانه در شدت جریان ادار بیمار تاثیر دارد

سنگ مثانه می تواند با علائم انسدادی ادراری از قبیل کاهش شدت جریان ادرار ، قطع جریان و شروع دوباره و در نهایت وجود تاخیر بین زور زدن برای دفع و زمان خروج ادرار همراه باشد.که این مساله ممکن است ناشی از وجود سنگ در گردن مثانه باشد.
آیا بیمار درد لگن دارد ؟
درد لگن می تواند همراه سنگ مثانه در اثر التهاب رخ دهد .درد ممکن است در فضای میان دومین تا چهارمین عصب ساکرال ، نوک پنیس و یا قسمت تحتانی شکم حس شود.

تشخیص سنگ مثانه

وجود هر گونه توده را در پروستات بررسی کنید و سایز پروستات را مشخص کنید.
• حجم باقی مانده در مثانه را تعیین کنید ، این کار وجود احتباس ادراری كامل يا نسبي را مشخص می کند.
• آنالیز اداری را درخواست کنید ، در ادرار ممکن است کست پروتئین ، اریتروسیت ، و یا لکوسیت یافت شود .گاهی اوقات شواهدی از عفونت مجاری ادراری نیز موجود است .
• کشت ادرار تهیه کنید ، این تست وجود و یا عدم وجود باکتری را تعیین می کند.
• رادیوگرافی KUB انجام دهید .50 درصد از سنگ ها در تصاویر رادیولوژی شکم دیده می شوند ، تمامی سنگ ها باید در سیستوسکوپی دیده شوند.سنگ های دیده نشده در KUB به صورت نقص پر شدگی يا رادیولوسنتی در سیستوگرام ظاهر می شوند.

ارزیابی سنگ مثانه

• اپیدمیولوژی سنگ ادراری
75 درصد از سنگ ها حاوی کلسیم هستند و باقی سنگ ها متشکل از اوریک اسید ، استرووایت و یا سیستین هستند.فراوانی بیماری سنگ مثانه در حال افزایش است در مرد میانسال سفیدپوست میزان بروز سالیانه 1 درصد است و شیوع بیماری سنگ در حدود 10-5 درصد است.
• سنگ های دیستال حالب را به عنوان تشخیص های افتراقی بايد در نظر داشته باشیم
تشخیص می تواند مشکل باشد زیرا درد ناشی از سنگ مثانه ممکن است با تورشن بيضه ها یا اپیدیدیمیت در مردان و يا درد قاعدگی ، بیماری التهابی لگن و پارگی کیست تخمدان در زنان اشتباه شود که این مساله ناشی از درگیری مسیرهای درد احشایی مشترک است.

• درمان سنگ مثانه را به صورت  محافظه کارانه را در نظر داشته باشید
بسیاری از سنگ ها بدون هیچ اقدام درمانی دفع خواهند شد
سنگ های 5-4 میلی متری 50-40 درصد شانس عبور خود به خودی دارند .
سنگ های بزرگ تر از 6 میلی متر کمتر از 25 درصد شانس عبور خود به خودی دارند.
• از داروهای حل کننده سنگ بايد با احتياط ستفاده شود چراكه معمولا اين درمانها باعث كاهش تراكم استخوانها و پوكي بافت استخوان و دندانها مي شوند
براي مثال سنگ های اوریک اسیدی معمولاً می توانند با داروهای قليايي کننده خوراکی حل شوند .
سیترات پتاسیم یا سدیم بی کربنات دو دارویی هستند که برای آلکالیزه يا همان قليايي کردن ادرار تا 6.5-7PH استفاده می شوند.
• روش لیتوتریپسی يا همان سنگ شكني از خارج بدن ، با استفاده از امواج شوک (ESWL)را در نظر داشته باشید .
‏ESWL به وسیله امواج اولتراسونيك يا همان امواج صوت سنگ ها را می شکند
در افراد بسیارچاق ، این روش کارایی محدودی دارد.
در حاملگي ، بيماراني كه داروهاي ضد انعقاد مصرف مي كنند و نیز بیماران دارای آنوریسم آئورت شکمی نباید از این روش استفاده شود .
سنگ شكني داخل حالبي و از طريق مجرا و مثانهTUL ناميده مي شود كه با دستگاه يورتروسكوپ انجام مي گردد و روش انتخابي براي اكثر سنگهاي حالبي و مثانه مي باشد
• از روش یورتروسکوپی استفاده کنید .
خارج ساختن سنگ با بورتروسکوپ روش بسیار مفیدی برای سنگ های حالب تحتانی و مثانه است .
در نهایت روش جراحی باز سنگ را نیز در خاطر داشته باشید اما با ظهور لیتوتریپسی يا سنگ شكني با امواج باد يا پنوماتيك با یورتروسکوپ های کوچک تر و جدیدتر امروزه جراحی باز سنگ به ندرت انجام می گیرد.