مثانه عصبی

مثانه عصبی یا نوروژیک ، افزایش تعداد مکرر ادرار(بیش از هفت بار در روز) با احساس ناگهانی نیاز به رفتن توالت برای تخلیه مثانه پراست، در بیشتر مواقع عدم کنترل ادرار وادرار غیر ارادی قبل از رفتن به توالت از علائم نشان دهنده مثانه عصبی است از دیگر نشانه ها وعلائم آن شب بیداری هایی است که باعث بروز مشکلات و اختلالات در خواب افراد می شود.

مثانه عصبی

علل شیوع مثانه عصبی

مثانه عصبی نوعی بیماری بسیار شایع و رایجی است، که ده ها میلیون نفر از هر دو جنس (زنان و مردان)در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. مطالعات پزشکی نشان داده است که این بیماری و علائم آن می تواند بر کیفیت زندگی و روال عادی زندگی روزمره فرد تاثیر بسزایی بگذارد. نتیجه مثانه عصبی ، فشار بر مثانه وارد می نماید و یا به عنوان یک نتیجه از بیماری های دیگر بر عملکرد مثانه و عفونت ادراری تاثیر می گذارد . مثانه عصبی عواملی مثل: سرطان مثانه و برخی بیماری های دیگر مانند سکته مغزی، ملتهب شدن ادرار، بیماری پارکینسون و سایر بیماریهای عصبی را به همراه می آورد.
تاثیر مثانه عصبی بر کیفیت زندگی اجتماعی افراد
بیماری مثانه عصبی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بسزایی می گذارد، نزدیک به دو سوم افراد مبتلا به این عارضه ازاسترس وافسردگی زیادی برخوردارند. بسیاری از این بیماران از پر بودن مثانه در طول خواب ، همچنین به ادرار کردن غیر ارادی در طول مقاربت جنسی ، مشکل درفعالیت های شغلی وبیرون از منزل رنج می برند.

درمان بیماری مثانه عصبی

مصرف بعضی از داروها: یک گروه از داروها کمک به شل شدن عضلات مثانه و جلوگیری از انقباض این عضلات و در نتیجه کمک به حل مشکل می کنند، اما بیمار برای شروع ومصرف هر کدام از این داروها باید با پزشک معالج خود مشورت نماید.
رفتار درمانی: رفتار درمانی کمک زیادی به بیمارانی که از این عارضه رنج می برند ، می کند. این رفتار درمانی متفاوت از درمانی است که یک خانم آن را انجام می دهد. برای دستیابی به نتایج بهتر در کنار این رفتار درمانی از مصرف داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده کمک شایانی می کند.
جراحی: جراحی آخرین روش برای درمان بیماری مثانه عصبی است که اقدام به جراحی مثانه عصبی برای بیمارانی است که این بیماری گسترش زیادی کرده باشد.

برخی خدمات دکتر سیمین وحیدی

با تشکر مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی