مثانه عصبی

مثانه عصبی یا نوروژیک ، افزایش تعداد مکرر ادرار(بیش از هفت بار در روز) با احساس ناگهانی نیاز به رفتن توالت برای تخلیه مثانه پراست، در بیشتر مواقع عدم کنترل ادرار وادرار غیر ارادی قبل از رفتن به توالت از علائم نشان دهنده مثانه عصبی است از دیگر نشانه ها وعلائم آن شب بیداری هایی است که باعث بروز مشکلات و اختلالات در خواب افراد می شود.

مثانه عصبی می تواند موجب صدمات شدیدی شود که جبران نشود و دیواره مثانه خراب شود به همین دلیل نیاز است در صورت مشاهده هر نوع علائمی که به مثانه عصبی ارتباط دارد به پزشک متخصص مراجعه شود . فوق تخصص اورولوژی فرد را معاینه می کند و جهت اطمینان از تشخیص خود آزمایشات منحصربه فردی را برای فرد تجویز می کند و بعد روش های درمانی مناسبی را برای بیمار ارائه می دهد که امکان دارد تحریک عصبی را شامل شود . تحریک عصبی صدمات عصبی مثانه را برطرف می کند و کنترل مثانه را بهتر می کند .دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی و اورولوژیست است . دکتر سیمین وحیدی مهارت منحصر به فردی جهت درمان مثانه عصبی دارد . وی می تواند با به روز ترین روش ها بیماری مثانه عصبی را درمان کند . جهت تعیین وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره های ۴۴۰۶۹۰۰۱- ۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل نمائید .
مثانه عصبی

علل شیوع مثانه عصبی

مثانه عصبی نوعی بیماری بسیار شایع و رایجی است، که ده ها میلیون نفر از هر دو جنس (زنان و مردان)در سراسر جهان به آن مبتلا می شوند. مطالعات پزشکی نشان داده است که این بیماری و علائم آن می تواند بر کیفیت زندگی و روال عادی زندگی روزمره فرد تاثیر بسزایی بگذارد. نتیجه مثانه عصبی ، فشار بر مثانه وارد می نماید و یا به عنوان یک نتیجه از بیماری های دیگر بر عملکرد مثانه و عفونت ادراری تاثیر می گذارد . مثانه عصبی عواملی مثل: سرطان مثانه و برخی بیماری های دیگر مانند سکته مغزی، ملتهب شدن ادرار، بیماری پارکینسون و سایر بیماریهای عصبی را به همراه می آورد.
تاثیر مثانه عصبی بر کیفیت زندگی اجتماعی افراد
بیماری مثانه عصبی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بسزایی می گذارد، نزدیک به دو سوم افراد مبتلا به این عارضه ازاسترس وافسردگی زیادی برخوردارند. بسیاری از این بیماران از پر بودن مثانه در طول خواب ، همچنین به ادرار کردن غیر ارادی در طول مقاربت جنسی ، مشکل درفعالیت های شغلی وبیرون از منزل رنج می برند.

مثانه زمانی که عصبی می شود حتما بیماری هایی وجود دارد که زمینه ساز این مثانه عصبی می باشد .

در برخی از مواقع مثانه تحریک پذیر است و هیچ زمینه ای هم ندارد و سوال بسیاری از افراد این می باشد که مثانه عصبی چه علائمی دارد که ما متوجه بشیم مثانه عصبی است .

در اینجا علائمی مطرح شده است که نشان می دهد فرد به مثانه عصبی مبتلا شده است .

• تکرر ادرار مزمن
  • حملات ادرار ناگهانی
  • شب بیدار شدن های مکرر برای دستشویی رفتن

ممکن است علائم مثانه عصبی به صورت بی اختیاری باشد و ریزش ادرار پیدا کند .

اگرچه بیماری هایی زمینه ای وجود داشته باشد می بایست تست نوار مثانه انجام شود . چون امکان دارد دیواره آن زخم شده باشد یا مثانه تیک داشته باشد به صورت عصبی می لرزه و یا فشار مثانه افزایش پیدا کرده و بدین منظور تعادلی ندارد .

می بایستی حس مثانه – پمپاژ مثانه – انسدادخروجی مجرا و …. به وسیله نوار مثانه تشخیص داده شود .

امروزه خوشبختانه خیلی داروهای خوب و مناسبی وجود دارد که می توان به وسیله داروها مثانه عصبی را درمان کرد . اگرچه مثانه کوچک شده باشد می بایستی بوتاکس انجام شود و یا قسمتی از روده را به مثانه پیوند زد که مثانه بزرگ شود. ولی اگر مثانه خوب باشد فقط دارای لرزش هایی باشد به وسیله دارو درمان می شود .

توصیه می شود در صورت وجود علائم مثانه عصبی حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان شوید . اگر مبتلا به تکرر ادرار و یا ادراری های مزمن هستید حتما به پزشک مراجعه کنید .

درمان بیماری مثانه عصبی

مصرف بعضی از داروها: یک گروه از داروها کمک به شل شدن عضلات مثانه و جلوگیری از انقباض این عضلات و در نتیجه کمک به حل مشکل می کنند، اما بیمار برای شروع ومصرف هر کدام از این داروها باید با پزشک معالج خود مشورت نماید.
رفتار درمانی: رفتار درمانی کمک زیادی به بیمارانی که از این عارضه رنج می برند ، می کند. این رفتار درمانی متفاوت از درمانی است که یک خانم آن را انجام می دهد. برای دستیابی به نتایج بهتر در کنار این رفتار درمانی از مصرف داروهایی که پزشک معالج تجویز کرده کمک شایانی می کند.
جراحی : جراحی آخرین روش برای درمان بیماری مثانه عصبی است که اقدام به جراحی مثانه عصبی برای بیمارانی است که این بیماری گسترش زیادی کرده باشد.

برخی خدمات دکتر سیمین وحیدی

با تشکر مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی