هیدروسل

هیدروسیل

ممکن است شما نیز جزء مردانی باشید که نام هیدروسیل را شنیده ولی از معنی دقیق آن بی اطلاع باشید. دکتر سیمین وحیدی ، متخصص اورولووژی در این باره می گوید مردان باید در مورد این بیماری اطلاعات زیادی داشته باشند تا در صورت بروز آن بتوانند هرچه سریع تر به درمان آن بپردازیند.

هیدروسیل چیست ؟

اگر بخواهیم تعریفی از این بیماری داشته باشیم ، باید بگوییم که به جمع شدن مایعات در اطراف بیضه در افراد بالغ که توسط پوشش بیضه ترشح می شود ، هیدروسیل گفته می شود که البته دردی برای بیمار به همراه ندارد. در بیشتر مواقع ، دلیل ایجاد بیماری هیدروسیل در افراد شناخته شده نیست ولی در 10% مواقع این بیماری به دلیل عفونت بیضه ، سرطان ، ضربه به بیضه و یا سایر موارد ایجاد می شود. گاهی نیز ممکن است در افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند نارسایی قلب، نارسایی کلیه و نارسایی کبد هستند ، جداره های بیضه نیز مانند بقیه نقاط بدن مثل شکم متورم شود. در واقع در این بیماری از آنجایی که آب در پوست بیضه تجمع داشته و تشکیل کیسه ای از مایع  داده است ، نمی توان با جراحی آن را خارج کرد بلکه باید اقدام به درمان بیماری اصلی مانند نارسایی قلب نمود.

تشخیص هیدروسیل

در بیشتر بیماران مبتلا به هیدروسیل می توان بیماری را با معاینات تشخیص دارد ولی در موارد مشکوک پزشک از اقدام پاراکلینیک مانند سونوگرافی استفاده می نماید . از مزایای سونوگرافی بیضه ها باید گفت که با انجام آن ، علاوه بر تشخیص بیماری هیدروسیل در صورت وجود ، می توان وجود بیماری هایی مانند فتق و سرطان بیضه و سایر بیماری ها را نیز تشخیص داد . در واقع در مردانی که به دلیل بیماری هیدروسیل به پزشک مراجعه می نمایند ، عفونت بیضه ، سرطان بیضه ، فتق و تورم جدار کیسه بیضه نیز بررسی می شود.

هیدروسیل

درمان هیدروسیل

بیمارانی که از جراحی هراس دارند و برای درمان بیماری هیدروسیل خود به دنبال راه های درمانی دیگری هستند ، باید گفت که تنها راه قطعی درمان بیماری هیدروسیل جراحی می باشد. حتی کشیدن آب دور بیضه توسط سرنگ نه تنها بی فایده است (چون بعد از چند روز مجددا مایع جمع می شود) بلکه خطر ایجاد عفونت و بهم زدن راه های لنفاوی بیضه را نیز به همراه دارد. در این حالت دست نخورده ماندن راه های لنفاوی بیضه در درمان سرطان بیضه برای بیمار بسیار مهم است.