هیروسل بیضه

هیدروسل بیضه تجمع مايع سرمي در بين لايه ي پوشاننده ي بيضه است. گاهي به طور مادرزادي مسيري كه بيضه در دوران جنيني از شكم به داخل كيسه ي بيضه طي كرده است بسته نمي شود

و هيدروسل بیضه ارتباطي ايجاد كند، در اين حالت با ايستادن هيدروسل بزرگ مي شود و با دراز كشيدن از حجم آن كاسته مي شود. اين حالت معمولا در كودكان ديده مي شود و ممكن است با فتق روده ها نيز همراه باشد.

علت هیدروسل بیضه

هیدروسل معمولا در شرایط عادی و در رایج ترین حالت ها و  بر اثر ضربه به وجود می آیند گاهی اوقات التهاب اپیدیدیم یا لوله های اسپرم بر، در ناحیه بیضه  موجب می شود هیدروسل به وجود آید. در بعضی از شرایط در اثر جراحی ها به وجود می آید مانند جراحی های واریکوسل پروستات هیدروسل به وجود می آید.

بعضی از هیدروسل ها مادرزادی و ارتباطی هستند که از بدو تولد نوزاد در آن ها وجود دارد و زمانی می باشد که مایع داخل پریتوئن که روده ها در آن قرار دارند که از طریق کانال اینگوینال می باشد که خون را به بیضه می آورد این لوله بسته نشده و مایع داخل پریتوئن وارد بیضه می شود.

این افراد با دراز کشیدن و بالا قرار دادن بیضه هیدروسل آن ها برطرف می شود. کودکانی که دچار هیدروسل دوران کودکی  هستند تا سن 4 سالگی فرصت می دهیم که درمان شوند

اگر درمان نشدند تا این زمان می باستی جراحی انجام شود. درمان های هیدروسل با تخلیه صورت نمی گیرد چون طبق تحقیقاتی که انجام شده است این تخلیه کردن دچار عفونت هایی می شود.

گاهي بر اثر ضربه هيدروسل به وجود می آیند و گاهی اوقات التهاب اپیدیدیم یا لوله های اسپرم بر، در ناحیه بیضه موجب می شود هیدروسل به وجود آید.

در بعضی از شرایط در اثر جراحی هایی مانند جراحی های واریکوسل ، جراحي پروستات و يا جراحي هیدروسل بیضه به وجود می آید. بعضی از هیدروسل ها مادرزادی و ارتباطی هستند که از بدو تولد نوزاد در آن ها وجود دارد و زمانی می باشد که مایع داخل پریتوئن که روده ها در آن قرار دارند،

از طریق کانال اینگوینال که خون را به بیضه می آورد، این لوله بسته نشده و مایع داخل پریتوئن وارد بیضه می شود. این افراد با دراز کشیدن و بالا قرار دادن بیضه هیدروسل آن ها برطرف می شود.

به کودکانی که دچار هیدروسل دوران کودکی هستند تا سن دو و نيم تا سه سالگی فرصت می دهیم که خود به خود درمان شوند و اگر تا این زمان بهبود خودبه خود نداشته باشد باید جراحی انجام شود.

درمان های هیدروسل با تخلیه صورت نمی گیرد چون طبق تحقیقاتی که انجام شده است با تخلیه کردن از راه پوست دچار عفونت هایی می شود كه درمان را بسيار دشوارتر مي كند. در شرايطي كه بيمار به هيدروسل ناگهاني دچار مي شود بايد به بدخيمي ها نيز فكر كرد. در هر حال انجام سونوگرافي بيضه ها و ازمايش ادرار اولين قدم تشخيص این بیماری توسط بهترین متخصص اورولوژی مي باشد.

هیروسل بیضه

هیدروسل بیضه ها با چه علائمی همراه می باشد

• بیضه ها ورم شدیدی پیدا می کنند
  • در بیضه ها درد و فشار ایجاد می شود.

لازم به ذکر است اگرچه این بیماری درمان نشود و در فرد همچنین رشد پیدا کند دچار عوارض جدی مانند سرطان دستگاه ادراری – عفونت و فتق پیدا شود.

تشخیص هیدروسل بیضه

تشخیص انواع هیدروسل برطبق معاینه بالینی می باشد و در معایناتی که انجام می شود بزرگ بودن بیضه قابل رویت می باشد و پزشک از پشت بیضه به پوست بیضه نور می تاباند. زمانی که نور به طرف پوست بیضه تابانده می شود مایع نواحی بیضه روشن می شود و توده در این حالت مشخص می شود. اگرچه توده یا سرطان وجود داشته باشد نور از مایع عبور نمی کند و مایع روشن نمی شود . جهت تشخیص قطعی هیدروسل می بایستی سونوگرافی بیضه انجام شود.

هیدروسل بیماری نیست که بیمار را تهدید کند و درمان در صورتی انجام می شود که موجب درد و یا اضطراب – خجالت و در حالی که گردش خون بیضه کم شود.

اگرچه هیدروسل از لحاظ اندازه تفاوتی نکند یا کوچک نشود زیرا بدن مایع را جذب می کند هیچگونه لزومی جهت درمان وجود ندارد.

تخلیه مایع هیدروسل جزء روش های درمانی نمی باشد زیرا اگر به وسیله سوزن مایع کشیده شود و هیدروسل به صورت کامل تخلیه شود مجددا ممکن است برگشت داشته باشد. روش درمانی که امروزه رایج می باشد باز کردن پوست بیضه و لایه ای گوناگون روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای  که در آن مایع تجمع کرده است را به دور بیضه پیوند می دهند و بعد لایه های دیگر و پوست را به هم پیوند می زنند. دوره نقاهت پس از عمل دو روز می باشد و عمل به طور سرپایی صورت می گیرد.

هیدروسل در کسانی که در رده سنی کمتر از 65 سال هستند هیچگونه احتیاجی به درمان ندارد. اما در کسانی که در رده سنی میانسال قرار دارند بایستی درمان حتما صورت گیرد. کشیدن مایع هیدروسل تنها برای مردانی انجام می شود که از لحاظ جسمانی توانایی کافی را ندارند و نمی توانند تحت نظر جراحی قرار گیرند. اگرچه هیدروسل بزرگ تر شود و سبب شود بیمار احساس ناراحتی کند عمل جراحی هیدروسلکتومی باید انجام شود.

• معاینات فیزیکی و بالینی از بیضه انجام می شود
  • سونوگرافی
  • ارزیابی آزمایش خون و یا ادرار

درمان هیدروسل

اگرچه بیماری برطرف نشد و موجب شود درد و فشار بسیاری رخ دهد بیمار احتیاج پیدا می کند که جراحی را به منظور برداشتن کیسه انجام دهد. عملی که در رابطه با این بیماری بسیار رواج دارد هیدروسلکتومی می باشد. این عمل به وسیله بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود که جراح نخست یک برش در کیسه بیضه یا شکم به وجود می آورد و کیسه را بر می دارد برخی اوقات سوزنی را جهت تخلیه مایع در آن وارد می کند ولی این کار تاثیر چندانی ندارد و زیاد کاربرد خاصی ندارد. توصیه می شود پس از جراحی از کمپرس یخ جهت کم شدن درد و تورم استفاده شود. به یاد داشته باشید که برخی از  تومورها مخصوصا تومورهایی که دست اندازی به سیستم لنفاوی لگن دارند ممکن است با مسدود کردن مسیر خروجی ترشحات داخل بیضه باعث ایجاد هیدروسل شوند که در این شرایط تشخیص مهم ترین  مسئله برای درمان بیمار می باشد. گاهی اوقات هیدروسل های طول کشیده که از از ضربه های ناگهانی اتفاق افتاده ممکن است در دراز مدت باعث تشکیل سنگ هایی کوچک در داخل کیسه بیضه شود.

مراقبت های لازم بعد از عمل

•  برای اینکه بتوان از ورم بیضه جلوگیری کرد می بایستی بعد از عمل به مدت 14 روز از شورت تنگ استفاده کرد.
  • باقی ماندن ورم قسمتی که عمل شده تا چندین هفته بعد از عمل طبیعی می باشد و با بالا نگه داشتن بیضه ها و استفاده دارویی بهبود می یابد اما اگرچه بسیار طولانی باشد می بایستی به پزشک مراجعه کرد.
  • اصولا بیضه ای که عمل تخلیه هیدروسل روی آن صورت گرفته است همیشه اندکی بزرگ تر از بیضه طبیعی طرف مقابل می باشد که این مسئله طبیعی می باشد و نباید نگران آن بود.