عفونت کلیه

عوارض عفونت کلیه

مهم ترین وظیفه کلیه ها تصفیه بدن از مواد مضر و گرفتن آب اضافی از خون است، اما وظيفه ي حفظ فشار و فرمان خون سازي و باز جذب مواد معدني لازم نيز از اهميت بالايي برخوردار هستند. کلیه ها بخشی از مجاری ادراری هستند که مایعات اضافی را از بدن می گیرند و ادرار را تولید می کنند. مواد مضر و باکتری ها و میکروب ها باید از بدن به بیرون از بدن بروند و تنها یک مسیر یک طرفه داشته باشند. مجاری ادراری شامل موارد زیر است:

– کلیه ها ( که وظیفه پاکسازی خون و تولید ادرار ،تعادل مواد معدني ، بازجذب مواد معدني حياتي، خون سازي ، حفظ تراكم استخوان ها و…را دارند)

– مجرای حالب (لوله باریکی که هر کلیه را به مثانه متصل می کند و ادرار را به مثانه می رساند. )

– مثانه ( که محفظه عضلاني با ظرفيت حدود سيصد سي سي براي نگهداری ادرار است)

– مجرای خروجی مثانه ( که ادرار را به بیرون از بدن هدایت می کند)

اگر باکتری به هر کدام از بخش های مجاری ادراری وارد شود فرد به عفونت مجاری ادراری مبتلا می شود. در اکثر موارد مثانه به عفونت مبتلا می شود و این عفونت در صورت عدم درمان در يك مسير بالارونده به کلیه ها می رسد.

معمولاً عفونت مثانه دردناک است ولی درد شدیدی ندارد و بيشتر با سوزش ادرار ، بوي بد ادرار و خون ادراري همراه است ولی عفونت کلیه مورد خطرناکی است ، با درد بيشتر همراه بوده ومي تواند سبب تخريب كليه ها و توقف كاركرد كليه ها گردد.

عفونت کلیه باید هرچه سریع تر درمان گردد و عدم درمان آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری داشته باشد.

عفونت ادراری در زنان

درمان عفونت کلیه

معمولاً اولین اقدام برای درمان عفونت کلیه ها مصرف آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک برای مدت یک تا دو هفته تجویز می شود و علائم بیماری ظرف چند روز بهبود می یابد. مصرف آنتی بیوتیک ها تا اتمام دوره و در زمان مشخص مهم می باشد و نباید خودسرانه آنتی بیوتیک را قطع نمود.

برای عفونت های شدید کلیه كه خصوصا در كودكان ، خانمهاي باردار، سالمندان و يا افراد تبدار و نقص ايمني اتفاق مي افتد نیاز به بستری در بیمارستان و تزریق آنتی بیوتیک می باشد. در صورتی که بیمار به عفونت کلیه مزمن مبتلا شود امکان دارد که یک نقص در سیستم ساختاری مجاری ادراری وجود داشته باشد. برای این مورد متخصص اورولوژی به درمان نقایص ساختاری مجاری ادراری و در برخی موارد با کمک جراحی به درمان بیماری هاي ناشي از انسداد هاي ادراري می پردازد.

راهکارهایی برای بهبود علائم عفونت کلیه

– مصرف مایعات به اندازه کافی برای خارج کردن باکتری ها و ویروس ها از مجاری ادراری بسیار مفید است.

– استراحت کافی

– بر روی توالت فرنگی بنشینید و در حالت نیمه نشسته مثانه را تخلیه نکنید. زیرا در این وضعیت مثانه به صورت کامل تخلیه نمی شود.

– از قرص های مسکن مانند استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده شود.

– انسداد هاي دستگاه گوارش مثل يبوست سريعا برطرف گردد.

پیشگیری از عفونت کلیه

نمی توان به طور کامل از عفونت کلیه ها پیشگیری نمود. ولی در صورتی که اقدامات زیر را انجام دهید به احتمال کمتری به این عفونت مبتلا می شوید:

– از دئودورانت در نواحی تناسلی استفاده نکنید، چراكه محيط دفاعي ميكروبي اطراف دستگاه تناسلي را مختل مي كنند.
– مایعات کافی مصرف کنید.
– به محض احساس نیاز به تخلیه مثانه اقدام شود.
– بعد از رابطه جنسی ادرار شود.
– از جلو به عقب خود را خشک کنید.