سرطان کلیه

توده هایی كه در دستگاه ادراری بخصوص دركليه  ديده مي شوند به دو صورت توده های خوش خیم و بدخیم می باشند، توده های خوش خیم همان کیست هاي ساده در کلیه می باشد که معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند مگر اندازه ي بالاتراز ٦ سانتي متر كه نياز به دخالت جراحي براي تخليه يا برداشت كيست دارند ، بطور کلی از هر دو نفری که بالای 50 سال سن دارند یک نفر مبتلا به کیست کلیه می باشد. کیست کلیه، به فضایی از مایع تجمع يافته گفته می شوداین نوع کیست ها  جزء بیماری های خطرناک محسوب نمی شود .توده هاي توپر كه كيست ساده نيستند مشكوك به سرطان هستند و حتما بايد بررسي هاي دقيق براي تشخيص دقيق در اين موارد انجام گردد.

سرطان کلیه

سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه به معنی رشد نابجا و غیرعادی سلول های داخل کلیه است که بصورت نابهنجاری در حال تکثیر می باشند. سرطان کلیه اگرچه بیماری شایعی نیست اما باید گفت که مي تواند بیماری خطرناکی باشد، یکی از عللی که موجب خطرناک بودن آن می شود، بی علامت بودن انهاست، طوری که برخی بیماران که مبتلا به سرطان کلیه هستند به اشتباه با شكايت بیماری های گوارشی به پزشک مراجعه می نمایند به طور مثال دل درد مبهمی احساس می کنند در این مواقع با مراجعه به سونوگرافی ممکن است  توده ای در داخل کلیه مشاهده نمایند.

مواردی که ممکن است نشان دهنده سرطان کلیه باشند:

•  احتمال ابتلا به سرطان کلیه در افراد سیگاری و کسانی که تنباکو مصرف مي كنند بیشتر است.
  • افرادی که علائم مبهم شکمی و پهلوها  دارند.
  • افرادی که دچار اختلالاتی در دفع مدفوع با علت نامشخص می باشند
  • هنگام مشاهده خون در ادرار يا حتی در آزمایشات ادرار

درمان سرطان کلیه

سرطان های کلیه اگر در مراحل اولیه يعني كوچكتر از دو سانتي متر و يا محدود به كليه باشند به راحتی قابل درمان می باشند وتنها راه درمان آنها جراحی می باشد که با توجه به میزان و شدت این بیماری ممکن است تنها بخشی از کلیه در جراحی برداشته شود اما در مراحل پیشرفته تر می بایست همه کلیه را برداشته شود.

سرطان کلیه در برخی مواقع آنقدر پیشرفته می گردد که در قسمت های مختلف بدن حتی تا قلب هم ممکن است گسترش پیدا کند که در این موارد ممکن است جراحی بسیار سنگینی را برای بیمار تحمیل نماید.

در آخر

توصیه دکتر سمین وحیدی برای افرادی که علائم مبهم شکمی پیدا می کنند این است که در زمان مشاهده خون در ادرار، داشتن تهوع هایی با علت ناشناخته خصوصا در افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند و سن آن ها بالای 50 سال می باشد این است که  حتما به یک متخصص خوب مراجعه نموده و سونوگرافی انجام دهند و در صورت مشخص شدن توده ای در داخل کلیه این موضوع را جدی گرفته به درمان آن بپردازند.لازم است  در افراد بالاي پنجاه سال سونوگرافي كنترول ساليانه و ازمايش ادرار انجام گیرد.