درمان سنگ کلیه

در نتیجه تجمع مینرال ها و نمک ها در کلیه، سنگ های کلیه تشکیل می شوند. همان طور که می دانید سنگ کلیه موجب درد شدیدی می شود. برای درمان سنگ کلیه باید به موقع اقدام شود و با توجه به نوع سنگ کلیه و علت ایجاد آن، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که طبق تشخیص متخصص اورولوژی گزینه درمانی مناسب انتخاب می گردد.

درمان سنگ کلیه کوچک

اکثر سنگ های کلیه کوچک هستند و علائم خیلی خاصی ندارند. در نتیجه نیاز به درمان تهاجمی و جراحی ندارند. احتمالاً فرد با انجام اقدامات زیر می تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند:

–    نوشیدن مایعات – نوشیدن حدوداً 8 لیوان آب در طول روز می تواند به شست شوی مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه کمک کند. در صورت صلاحدید پزشک، بیمار می تواند به میزانی مایعات مصرف کند تا ادرار بی رنگ و یا رنگ زرد خیلی کمرنگی داشته باشد.
–    مسکن ها – دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد. برای رهایی از درد می توان از مسکن های تجویزی توسط پزشک استفاده نمود. از مسکن های رایج می توان به ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد.
–    دارودرمانی – احتمال دارد برای کمک به دفع سنگ کلیه نیاز به مصرف برخی داروها باشد. این داروها با نام مسدود کننده آلفا شناخته می شوند و ماهیچه های مجاری ادراری را آرام می کنند و در نتیجه بیمار با درد کمتری سنگ کلیه را دفع می کند.

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه بزرگ

برخی سنگ های کلیه بزرگ هستند و علائم ناراحت کننده ای دارند. این سنگ های کلیه به قدری بزرگ هستند که به خودی خود از مجاری ادراری دفع نمی گردند و موجب خونریزی، آسیب به کلیه وعفونت های مجاری ادراری می شوند. اینگونه سنگ های کلیه نیاز به درمان های دیگری دارند مانند:

سنگ شکنی با امواج صوتی

برخی از سنگ های کلیه با توجه به سایز و محل آن ها می توانند با کمک گرفتن از امواج صوتی شکسته شوند. امواج صوتی لرزش های شدیدی را ایجاد می کنند که باعث شکسته شدن سنگ های کلیه شده و قطعات کوچک سنگ ها با جریان ادرار خارج می شوند. این روش حدوداً 45 تا 60 دقیقه به طول می انجامد و تقریباً دردناک است. این روش تحت بیهوشی خفیفی صورت می گیرد.  همچنین این روش باعث کبودی کمر و شکم و خونریزی می شود.

جراحی سنگ کلیه

جراحی سنگ کلیه شامل برداشتن سنگ های بزرگ کلیه با جراحی می باشد. در این جراحی از ابزار مخصوص و تلسکوپ استفاده می شود و برش کوچکی در کمر بیمار ایجاد می شود. در طول این جراحی بیمار تحت بیهوشی کلی قرار می گیرد و حدوداً 1 تا 2 روز در بیمارستان بستری می شود. در صورتی که سنگ شکنی با امواج صوتی موثر واقع نشود از روش جراحی کمک گرفته می شود.

برای درمان سنگ کلیه باید به موقع اقدام شود و با توجه به نوع سنگ کلیه و علت ایجاد آن، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که طبق تشخیص متخصص اورولوژی گزینه درمانی مناسب انتخاب می گردد. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های 02144069001 و 02144050881 تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

سنگ شکنی با یورتروسکوپی

برای برداشتن سنگ های کوچک از حالب و کلیه می توان از روش یورتروسکوپی استفاده نمود. در این روش یورتروسکوپ که به دوربین مجهز می باشد از مجرای ادراری و مثانه عبور می کند و به حالب می رسد. سپس با ابزار مخصوصی سنگ شکسته می شود و به قطعات کوچکی تبدیل می شود و از طریق ادرار خارج می گردد. در این روش نیاز به بی حسی موضعی یا بیهوشی می باشد.