انواع هیروسل بیضه

انواع هیدروسل

یک کیسه پرمایع در اطراف بیضه ها را که متورم شدن اسکروتوم را نیز به دنبال دارد، را هیدروسل می گویند. این عارضه اغلب به آب آوردن بیضه نیز شناخته شده است. معمولا این عارضه در نوزادان تازه متولد شده اتفاق می افتد، و بعد از گذر یک سال به صورت خودکار رفع می شود.

چنانچه بیضه ملتهب یا ضربه ببیند، در بزرگسالان نیز ظاهر می شود. هیدروسل معمولا یک بیماری بی خطر، بدون عوارض جانبی می باشد. که هیچ گونه مشکلی برای بیمار به همراه نمی آورد. گاهی هیدروسل در یک طرفه بیضه رخ می دهد، ولی گاهی نیز در دو طرف بیضه نیز ظاهر می شود.

انواع هیدروسل

بیشتر مردان مبتلا به این عارضه دارای آسیب‌دیدگی خاص نیستند و یا علت مشخصی در ارتباط با ایجاد هیدروسل برای آن ها قابل تشخیص نمی باشد.
اغلب اوقات، هیدروسل با فتق كشاله ران همراه می باشد. باید گفت که به علت ضعف دیواره شكمی، قسمتی از روده به داخل كیسه می رود كه نیاز به درمان دارد. در صورتی که پزشك معالج مشكوك به ایجاد هیدروسل به علت وجود التهاب باشد، آزمایشات خون و ادرار را درخواست می نماید، كه آیا علت هیدروسل اپیدیدمیت است یا نه.
علائم هیدروسل
اولین علامتي که مشاهده می شود، تورم دردناک یا تورم غير دردناك در اسکروتوم می باشد که یک کیسه پر آب را در اطراف یک یا هر دو بیضه احاطه کرده است.
باید ذکر کرد که هرچه این مایع درون کیسه زیاد باشد، درد و ناراحتی نیز در آن بیشتر می شود.
هیدروسل در هنگام خواب کاهش می یابد، اما در طول روز بزرگ و پرحجم می شود، شایان ذکر است که ايستادن طولاني نیز در کوچک یا بزرگ شدن آن نقش اساسی را ایجاد می کند.

علل هیدروسل بیضه

• ضربه در ناحیه بیضه یا کشاله ران
• سرطان بیضه یا سرطان کلیه
• عفونت یا التهاب اسكروتوم
• جراحی هاي شكمي يا اسكروتوم
• بسته نشدن كانال ارتباطي شکم با اسکروتوم در زمان بارداری و تا سه سالگي
تشخیص هیدروسل بیضه
• اغلب اوقات با معاینه روتین و فیزیکی
• برای تاکید بیشتر ، سونوگرافی یا سی تی اسکن
• آزمایش خون و ادرار براي رد عفونت

درمان هیدروسل

باید گفت که این عارضه به صورت خودکار در کودکان تا سنين سه سالگي معمولا رفع می شود،
اما چنانچه این عارضه در بزرگسالان حادتر شود، باید سریع درمان را با مصرف برخی از داروها یا عمل هیدروسلکتومی درمان انجام دهند. این عمل با جراحی ، همراه با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی صورت می گیرد. در این جراحی خارج کردن مایع اضافي به همراه خارج كردن لايه ي اضافی دروني اسكروتوم به نام تونيكا واژيناليس بدون برداشتن کیسه بيضه انجام مي پذيرد. چنانچه جراحی برای بیمار خطرناک باشد، جراح اقدام به روش تخلیه مایع با سوزن می کند، این روش از کاربرد کمتری برخوردار می باشد.چراكه احتمال عفونت در بيمار افزايش مي يابد.