بیماری های بیضه

بیماری های بیضه یکی از بیماری های شایع در مردان می باشد که جهت درمان آن باید اقدام شود. در برخی از بیماری های مربوط به بیضه در صورتی که درمان نشود سبب از دست رفتن بیضه می شود.

بیماری های بیضه

انواع بیماری بیضه


  1.  نزول نکردن بیضه

یکی از عضو های بسیار حساس در بدن مردان بیضه می باشد که نقش ایجاد هورمون های مردانه را دارد. این عضو جهت عدم آسیب ناشی از حرارت و گرمای زیاد درون کیسه ی بیضه قرار گرفته است. در زمانی که جنین در شکم مادر قرار دارد، بیضه ابتدا در درون محفظه ی شکم قرار گرفته و سپس وارد مجراها می شود . در برخی موارد پس از تولد جنین، یک یا هر دو بیضه درون شکم مادر جا می ماند. به این رویداد، بیضه نزول کرده می گویند که غالبا در نوزادان نارس مشاهده می شود.

این بیماری از این نظر دارای اهمیت می باشد که مشکلات عدیده ای در آینده نوزاد به وجود می آورد. بیضه نوزاد باید تا 12 ماهگی از حفره شکمی پایین آمده و در کیسه بیضه قرار گیرد. اگر این روند اتفاق نیفتاد باید از طریق جراحی این کار را انجام داد. درغیر اینصورت موجب مشکلات جنسی و عامل ایجاد ناباروری می شود. نکته قابل توجه اینست که امکان ابتلا به سرطان بیضه در این نوزادان بیشتر از افراد عادی می باشد. حتی در زمانی که نزول بیضه بوسیله جراحی انجام شود این احتمال وجود دارد که به بیماری سرطان بیضه مبتلا شوند. دکتر سیمین وحیدی به اینگونه افرادتوصیه می کند تا سالانه یکبار برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

  1.  سرطان بیضه

این سرطان در سنین جوانی برای افراد ایجاد می شود. برای تشخیص این بیماری توجه خود فرد به علائم آن کمک زیادی به درمان به موقع آن می کند. تشخییص سریع سرطان بیضه در جلوگیری از پیشرفت آن بسیار مهم است زیرا روند پیشرفت این بیماری سریع بوده و حتی طی 10 روز به دوبرابر افزایش می یابد. درمان سرطان به روش های زیر انجام می شود:

  •  برداشتن کل بیضه که فرد در صورت پیشرفت در دو بیضه به ناتوانی جنسی دچار می شود.
  • درمان به وسیله شیمی درمانی : در این روش درمانی به افراد توصیه می شود تا قبل از انجام شیمی درمانی از اسپرم خود در آزمایشگاه نمونه ای داشته باشند زیرا شیمی درمانی ممکن است موجب  عقیم کردن فرد شود.
  1.   پیچش بیضه

این بیماری با علائمی نظیر درد زیاد و ناگهانی در کیسه بیضه می باشد . در این بیماری طناب بیضه دچار پیچش شده و مانع ازخونرسانی به بیضه می شود در نتیجه اکسیژن به سلول ها و بافتهای بیضه نرسیده باعث از بین رفتن بیضه می شود. یکی از خطرناکترین بیماری های بیضه این بیماری است که فرصت بسیار محدودی (حدودا 6 ساعت) برای درمان آن وجود دارد. نوجوانان و جوانان بیشترین کسانی هستند که دچار این اختلال می شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.