بیماری های اورولوژی اطفال

تشخیص و درمان بیماری های کلیوی اطفال یکی از شاخه های مهم علوم پزشکی محسوب می شود. اغلب بیماری های کلیوی و نارسایی های کلیه اطفال بدون نشانه می باشند. و والدین زمانی متوجه بیماری های کلیه کودکانشان می شوند که اطفال در شرایط بسیار وخیمی هستند.

پیشگیری از بیماری اورولوژی در اطفال

مسئله پیشگیری امروزه بسیار مهم می باشد و تشخیص به موقع در کودکان یک نوع پیشگیری است. امروزه بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری و کلیه در اطفال از دوران جنینی در شکم مادر با انجام سونوگرافی قابل تشخیص است. از همان زمان تشخیص مادر و جنین تحت مراقبت قرار می گیرند تا زمانی که نوزاد به دنیا آمد بعد از آن اقدامات تشخیصی و درمانی لازم انجام می شود. تا از تخریب کلیه های نوزاد و نارسایی آنها پیشگیری شود.

بیشترین علائمی که در دوران جنینی مشاهده می شود. اتصاع یک یا دو کلیه و جمع شدن ادرار در مثانه می باشد. که بسیار هشدار دهنده است. زمانی که کودک به دنیا آمد به راحتی با انجام یک سونوگرافی می توان تشخیص نارسای کلیه را تایید کرد.

بیماری های اورولوژی اطفال

بیماری شایع در اطفال

برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها است. در حالت طبیعی وظیفه مثانه جمع کردن و تخلیه ی ادرار می باشد. این مسیر همیشه یک طرفه به سمت خروج است. اگر ادرار پس آن که در مثانه جمع شد دوباره به کلیه ها برگردد شايعترين علت رفلاکس ادراری از مثانه به کلیه ها در اثر افزايش فشار داخل مثانه و ضعف سوپاپ هاي عضلاني محل اتصال حالب به مثانه اتفاق می افتد. اگر این بیماری خفیف باشد نياز به درمان جراحي ندارد و معمولا با درمان دارويي و افزايش سن كودك بهبود مي يابد

درمان تنگی مجرای ادرار با روش جراحی یا غیر جراحی

در صورتی که این بیماری  شدید باشد آسیب شدیدی به کلیه ها وارد می کند كه به ان اثر چكش ابي مي گويند.

روش تشخیص این بیماری با انجام یک سونوگرافی ساده امکان پذیر است براي قطعيت تشخيص توسط عکسبرداری با مواد ايزوتوپ يا RNC مثانه را توسط سوند با ماده ي ايزوتوپ  پر می كنند و اسكن انجام مي گردد

انجام ازمايش ادرار و كشت هر ماه تا سه ماه و سپس با فواصل طولاني تر انجام مي گردد

ريفلاكس ادراري در دختران شايعتر است.

و اختلال كاركرد مثانه، يبوست، و عفونت ادراري و استرس از عوامل تشديد كننده ي ان هستند

دکتر سیمین وحیدی یک متخصص اورولوژی خوب در تهران می باشد و با مهارت و تجربه بالا به درمان بیماری هار کلیه و مجاری ادرار می پردازد.شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی و مشاوره  با شماره های 44069001- 44050881 تماس حاصل نمائید .

علایم برگشت ادرار به کلیه ها در کودکان

پیشگیری و درمان

اگر برگشت ادرار و رفلاکس خفیف باشد. باید مطمئن شویم تا عفونت ادرار وجود نداشته باشد چون برگشت ادرار تمیز و بدون عفونت آسیب شدیدی به کلیه ها وارد نمی کند ولی اگر عفونی باشد حتما باعث تخریب کلیه ها می شود.

وظیفه پزشک معالج و والدین کودک این است که تا زمانی که برگشت ادرار وجود دارد هر ماه وضعیت کودک را بررسی کنند.

رفلاکس های ادراری چهار درجه دارند:

رفلاکس های درجه 1 و 2 با تحت نظر گرفتن بيمار از نظر كنترل عفونت ادراري و رشد كليه ها متناسب با سن كودك و درمان های محافظتی معمولا طی 3 الی 4 سال قابل درمان می باشد. وبه ندرت نياز به جراحی می باشد.

شب ادراری

رفلاکس های درجه 3 و 4 معمولا به درمان های محافظتی پاسخ گو نیستند و کودک باید جراحی شود تا به طور کامل درمان شود.

معمولا مراحل پیشرفت نارسایی کلیه در کودکان خیلی خاموش و آرام می باشد. به همین دلیل آسیب های بسیار جدی را به کودکان وارد می کند. کودکان به خصوص در دوسال اول زندگي  به دلیل آن که بدنی حساس و آسیب پذیر دارند. نیاز هست برای جلوگیری از انواع بیماری ها همیشه تحت مراقبت های خاص و ویژه باشند.

به همين دليل انجام ازمايش ادرار و سونوگرافي در ماه هاي اول تولد الزامي ست.

سایر مقالات:

پیشگیری از سنگ کلیه