ایران – تهران – فلکه دوم صادقیه – برج طلا – طبقه ۴

دکتر سیمین وحیدی » درمان کیست کلیه

آنچه می خوانید...

یکی از مسائل و مشکلات نسبتا شایع در بین افراد، ابتلا به عارضه کیست کلیه می باشد، در واقع می توان گفت یکی از شایعترین ارگان بدن که دچار کیست می گردد کلیه می باشد.

ایجاد کیست کلیه

کلیه اغلب از اتساع یا گشادی واحد های عملکردی کلیه است که به اسم نفرون شناخته می شود و خود را به صورت کیست نشان می دهند.از انواع کیست هاي کلیه ، کیست های ساده و کیست های متعدد هستند وقوع این کیست ها بجز در موارد نادر مادزادي به صورت کاملا تصادفی و اتفاقی می باشد و در هر سنی نیز ممکن است در کلیه افراد ایجاد  شود حتی دیده شده که در دوران جنینی هم کیست ساده کلیوی ایجاد می شود، باید دانست بروز این کیست ها با افزایش سن افزایش می یابد و به نظرمی رسد این پدیده یک پدیده اکتسابی وابسته به سن می باشد بطوری که دیده شده در 50% افراد بالاي ٥٠سال دچار کیست کلیه می باشند، به عبارتی از هر دو نفر یک نفر دچار کیست ساده کلیه می باشد.

انواع کیست کلیه

کیست کلیه انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را برای شما شرح می دهیم:

بیماری پلی کیستیک

این اختلال معمولا در اثر عوامل ژنتیکی بروز پیدا می کند و یک بیماری ارثی است. این بیماری در هر دو کلیه بروز پیدا می کند و یکی از دلایل بیماری نارسایی کلیه است. تا کنون هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده است.

بیماری اسفنجی مدولاری

در این نوع بیماری نیز کیست ممکن است در یک یا هردو کلیه ایجاد شود. ژنتیک و بیماری های مادرزادی می توانند از دلایل بروز این بیماری باشند. متاسفانه هیچ روشی برای درمان این بیماری وجود ندارد.

بیماری کیستیک مدولاری

این نوع کیست ها در قسمت داخلی کلیه و در سنین 20 تا 50 سال بروز پیدا می کند. این بیماری ممکن است ناشی از جهش ژنتیکی باشد.

علائم کیست کلیه

متاسفانه کیست کلیه علائم خاصی ندارد، و برای تشخیص مشکلات مربوط به  کلیه ، پزشک متخصص سونوگرافی و توموگرافی برای بیمار تجویز می نماید، در اینصورت مشکلات مربوط به کلیه و حتی ساده ترین کیست های کلیوی به راحتی قابل تشخیص می باشد، برخی از علائمی که ممکن است خبر از وجود کیست کلیه بدهد عبارت است از:

• احساس درد در ناحیه شکم و پهلوها
  • ایجاد اختلالاتی در عملکرد کلیه ها
  • خونریزی و عفونت
  • تب و لرز

مهم ترین ویژگی های کیست ساده کلیه

• کیست ساده کلیه بدخیم نمی شود و مايع درون ان شفاف است

• برای  این نوع کیست ها درمان دارویی ندارد.

• به ندرت احتیاج به جراحی پیدا می کند.

کیست کلیه

تشخیص کیست کلیه

با توجه به شرایط بیمار پزشک از روش های مختلفی برای تشخیص بیماری استفاده می کند در ادامه این روش ها را با هم مرور می کنیم:

معاینه ی فیزیکی: پزشک معمولا برای بررسی فشار خون بالا و بزرگ شدگی کلیه ها بیمار را معاینه ی فیزیکی می کند.

آزمایش خون: این آزمایش برای بررسی عملکرد کلیه ها انجام می شود.

سونوگرافی کلیه: سونوگرافی کلیه روش دیگری است که پزشک برای تشخیص کیست در کلیه مورد استفاده قرار می دهد.

آزمایش ادرار: این آزمایش برای بررسی وجود خون در ادرار مورد استفاده قرار می گیرد.

سی تی اسکن: این روش نیز برای بررسی کیست های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان کیست کلیه

این کیست ها معمولا علامتی ایجاد نمی کنند و سوال ویژه ای که اغلب بیماران می پرسند وجزء نگرانی عمده آنها می باشد این است که این کیست ها احتمال تبدیل به بدخیمی دارند یا خیر؟ باید در پاسخ به این افراد گفت خیر، این کیست ها به هیچ وجه در روند خودشان بدخیم و یا تبدیل به سرطان نمی شوند پس جای نگرانی وجود ندارد، لازم است اضافه گردد که این کیست درمان دارویی نیز ندارد و اگر زمانی احتیاج به درمان داشته باشد درمان آن به صورت جراحی و تخلیه نمودن کیست ها می باشد كه زماني نياز به مداخله ي جراح وجود دارد كه اندازه ي كيست ها حدود ٦ سانتي متر يا بالاتر شده باشد، معمولا روند این کیست ها این گونه است که تعداد کمی از این نوع کیست ها با گذر زمان ممکن است کوچک تر شوند و حدود یک سوم آنها در اندازه ثابت باقی می مانند و بقیه ممکن است حتی بزرگتر نیز شوند.

اقدامات لازم بعد از تخلیه کیست کلیه

• بعد از تخلیه کیست کلیه لازم است که موارد زیر را راعایت کنید:
  • بعد از تخیله کیست کلیه پزشک برای تسکین درد برای شما مسکن تجویز می کند.
  • بعد از کیست کلیه بهتر است فعالیت و تحرک داشته باشید زیرا نشستن یا خوابیدن طولانی مدت باعث لخته شدن خون می شود.
  • به مدت چهار تا شش هفته پس از تخلیه کیست کلیه از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.
  • به مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند بپرهیزید.

آیا کیست کلیه خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کیست های کلیه اغلب بی خطر هستند اما زمانی که متخصص اورولوژی پس از بررسی کیست ها تشخیص داد که داخل محفظه کیست ها مایعاتی خون آلود وجود دارد یا مرز کیست نامشخص می باشد احتمال ابتلا به سرطان کلیه دراین بیماران افزایش می یابد. در این مواقع متخصص ، با استفاده از روش سیستم امتیازدهی بوسنیاک،به شناسایی بیشتر کیست می پردازد در این روش هرچه امتیازات بوسنیاک بالاتر باشد احتمال سرطان کلیه نیز افزایش می یابد، که باید گفت خوشبختانه که اغلب کیست های کلیوی دارای درجه1 و خوش خیم می باشند.در صورت شك به بدخيمي ازمايشات تكميلي و سي تي اسكن انجام خواهد شد.

عوارض کیست کلیه

کیست کلیه نیز مانند هر بیماری دیگری عوارضی به دنبال دارد که شامل موارد زیر می شود:

• سنگ کلیه
  • از کار افتادن کلیه
  • بروز بیماری کبدی
  • کم خونی
  • نارسایی قلب

نتیجه گیری

یک متخصص اورولوژی خوب با انجام سونوگرافی های سالیانه بيمار را تحت پیگیری قرار می دهد و در زمانی که احتمال این وجود داشت که این کیست به علت بزرگی بیش از اندازه برای بدن دچار مشکل می گردد بطور مثال به علت افزایش سایز به کلیه فشار وارد نماید موجب اثر انسداد مجاری کلیه گردد یا اینکه کیست دچار عارضه هایی چون آبسه، خونریزی و عفونت شود متخصص با انتخاب گزینه جراحی کیست را درمان و تخلیه می نماید.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر سیمین وحیدی

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری. نفر دوم برد تخصصی کلیه و مجاری ادراری. نفر اول نوآوری در جشنواره دکتر یلدا. گذراندن دوره لاپارسکوپی. مخترع دستگاه شبیه سازی جراحی لاپارسکوپی. مبتکر روش جدید در درمان بی اختیاری ادراری (روش جدید کم تهاجمی )