واریکوسل و ناباروری

واریکوسل و ناباروری

در بحث واریکوسل و ناباروری این روزها بیشتر از قبل صحبت میشود و به نوعی میتوان گفت در مردان رخ میدهد. نوعی از بیماری بیضه ها در مردان می باشد که بیضه در حالت پیچ خوردگی غیرعادی قرار گرفته و باعث ایجاد ناراحتی شدید می شود. تشخیص به موقع این بیماری در درمان واریکوسل موثر می باشد. این بیماری در نیمی از مردان جهان وجود دارد و بسیار شایع می باشد. از آنجائیکه این بیماری تاثیر منفی بر باروری فرد می گذارد در اینجا به طور مفصل درباره  درمان واریکوسل می پردازیم.

واریکوسل و ناباروری

واریکوسل (Varicocele) چیست؟

برای شناخت راه های درمان واریکوسل، ابتدا درک خود عارضه واریکوسل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. واریکوسل یا همان واریس بیضه، نوعی بیماری در میان مردان است. اغلب در بازه های سنی 15 تا 25 رخ می دهد. این بیماری اغلب در میان مردان نابارور شایع است.

کیسه بیضه حاوی دو بیضه سمت راست و چپ بوده و دارای سرخرگ ها و سیاهرگ هایی است که وظیفه خونرسانی به غدد تناسلی را دارند. شیوع این عارضه، در 90 درصد موارد، بیضه سمت چپ و در 10 درصد بقیه، دو طرف را درگیر می کند. زیرا، در بیضه سمت چپ، سیاهرگ های تخلیه کننده خون بیضه به سیاهرگ های کلیوی نسبت به بیضه سمت راست درازتر بوده و بنابراین، اختلال در دریچه های سیاهرگی آن شایع تر است. لذا، با بسته شدن دریچه ها، عمل خونرسانی با مشکل مواجه شده که این پدیده، همان واریکوسل یا واریس بیضوی نامیده می شود.

به عبارت دیگر، سیاهرگ ها دارای دریچه هایی شبکه وار هستند که وظیفه جلوگیری از برگشت خون به بیضه و هدایت آن به قلب را بر عهده دارند. در صورت بروز اختلال در آن ها، عمل خونرسانی به قلب انجام نمی شود. با برگشت خون به عقب و تراکم آن در سیاهرگ ها، باعث گشادی آن ها شده و واریس بیضوی شیوع پیدا می کند. بنابراین، با کاهش جریان خون از قلب به غدد تناسلی و برعکس، بیضه ها ضعیف تر و به مرور زمان کوچک تر می شوند. این هم به نوبه خود باعث کندی و تضعیف تولید اسپرم ها و ناباروری می گردد. در نتیجه نیاز به درمان واریکوسل در این مورد حیاتی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.