بزرگی پروستات

پروستات

غده پروستات به عنوان یکی از اجزای طبیعی بدن هر مرد می باشد. همه مردان دارای پروستات هستند. پروستات غده ای است به اندازه یک گردو کوچک که در قسمت خروجی ادرار و مثانه و دور تا دور مجرای خروجی ادرار را احاطه کرده است که در حالت طبیعی نقش آن توانایی جنسی و تولید مثل است. به خصوص در رابطه با تولید مثل ترشحاتی را انجام می دهد که مایع منی با سلول های نطفه ساز که در بیضه های مرد بالغ تشکیل شده است، ادغام می شود و یک بستر آماده ای را فراهم می کند تا اسپرم ها و نطفه ها بتوانند تخمک خانم را  بارور کنند. در نتیجه یکی از نقش های عمده غده پروستات در بدن آقایان تولید مثل است.

بزرگی پروستات یکی از بیماری های شایعی است که آقایان را در سنین مختلف در گیر می کند.

علائم بزرگی پروستات

• کاهش شتاب ادرار
  • وارد آوردن فشار زمان تخلیه ادرار
  • احتباس ادراری
  • تکرر ادرار طي روز و شب
  • سوزش ادرار
  • خون ادراری
  • سنگ مثانه
علت بزرگی پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات از بیماری های شایع مردان است که با بالا رفتن سن پس از 45 سالگی بروز می کند هر چه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. به طوری که بعد از 80 سالگی از هر 10 مرد 9 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. حدود یک چهارم مردان در سن 55 سالگی و حدود 50 درصد در سن 75 سالگی علائم این بیماری را خواهند داشت.

علت اصلی سرطان پروستات

علت اصلی بزرگ شدن خوش خیم پروستات تا کنون نا شناخته است اما هورمون مردانه تستسترون نقش مهمی در بزرگی و رشد سلول های سرطانی پروستات دارد. بزرگ شدن پروستات و فشار بر مجرای ابتدایی ادرار که از وسط پروستات عبور می کند موجب انسداد و بسته شدن مجرا شده و اختلال در دفع ادرار را ایجاد می کند. در این بیماری دیواره مثانه ضخیم شده و ظرفیت كاركردي آن کاهش می یابد.

روش های درمان سرطان پروستات

استراتژی درمان دارویی و جراحی این است که فرد تخلیه ادرار راحت تر و علائم تحریک پذیری کمتری داشته باشد. یعنی سوزش وتکرر ادرار کاهش یابد و حجم ادرار پشت مثانه تا حد امکان کم شود و در نهایت تخلیه ادرار به خوبی انجام شود.

در سنین زیر 50 سال و در آقایانی که جوان هستند برای درمان پروستات جراحی پیشنهاد نمی شود و بهتر است با داروهایی که باعث شل شدن عضلات پروستات در ناحيه ي كپسول انمی شود تحت درمان قرار گیرند.  گیرنده های آلفا که در قسمت گلوگاه مثانه و حفره پروستات وجود دارد هرچه تحریک شوند باعث تنگ شده مجرای ادارر می شوند که با مصرف دارو هاي مهار کننده گیرنده آلفا، مجاری ادرار گشادتر شده و ادرار راحتر تخلیه می شود.

جراحی در چه زمانی انجام می شود؟

• بزرگی بیش از اندازه پروستات معمولا بزرگتر از ٦٠ سي سي
  • احتباس ادرار در مدت زمان طولانی
  • ادرار به خوبی تخلیه نشود به طوری که زندگی فرد را مختل کند

توصیه های پزشکی

تا به امروز در دنیا دارویی که بتواند به طور کامل بزرگی پروستات را درمان کند کشف نشده است. در نتیجه درمان دارویی بزرگی پروستات تسکینی است و درمان قطعی نیست.

بیمارانی که مبتلا به تکرر ادرار شبانه هستند 3 الی 4 ساعت قبل از خواب از مایعات کمتری استفاده کنند تا بتوانند در طول شب خواب راحتری داشته باشند.

تخمه ي كدو از مواد تاثير گذار بر درمان پروستات مي باش.د

رفع يبوست نيز فشار وارده بر پروستات را كاهش ميدهد.

نحوه عمل جراحی وازکتومی

جراحی وازکتومی معمولا به دو روش انجام می گیرد که در ادامه به شرح هریک از آن ها می پردازیم.

1ـ وازکتومی ‌با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن

در این روش ابتدا پوست روی بیضه که اسکروتوم نامیده می شود ، با تزریق یک ماده بی حس کننده به داخل آن بیحس می شود. در مرحله بعدی با مشخص کردن مجرای وازدفرانس در زیر پوست اسکروتوم ، یک برش کوچک به اندازه 1 سانتیمتر بر روی اسکروتوم ایجاد می شود. سپس با بیرون کشیدن وازدفرانس از این برش های ایجاد شده ، دو برش روی آن ایجاد کرده و 1 سانتیمتر وسط را خارج کرده و سپس سر آن ها را با نخ یا کلیپس و یا با کوتر می بندند و به داخل اسکروتوم بازگرداند شده و محل برش ها بخیه می شود. این کار در هر دو بیضه انجام می شود.

2ـ وازکتومی ‌بدون استفاده از تیغ جراحی (N.S.V.)

در این روش وازکتومی با استفاده از دو عدد پنس در مدت زمان 5 تا 10 دقیقه تحت بیحسی موضعی انجام می گیرد. این جراحی از طریق 2 سوراخ ریز انجام میگیرد که دیگر نیاز به بخیه زدن نیست.