عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری از جمله بیماری هایی است. برای تشخیص آن می توان از آزمایش ادرار، کشت ادرار، رادیوگرافی، سونوگرافی، یا سی تی اسکن و سیستوسکوپی استفاده نمود. بعد از تشخیص می توان آن را با آنتی بیوتیک مناسب درمان نمود. عفونت دستگاه ادراری معمولا در خانم ها بیشتر از آقایان به چشم می خورد. به طوری که بعضی از خانم ها هر سال ۳ بار یا بیشتر مبتلا به عفونت دستگاه ادراری می شوند.

سیستوسکوپی و اورتروسکوپی چیست؟

در هنگام وجود مشکل در سیستم ادراری ، پزشک از وسیله به نام سیستوسکوپ cystoscope  استفاده می نماید. می تواند به وسیله آن داخل مثانه و پیشابراه را مشاهده و بررسی نماید. قطر این لوله به اندازه یک مداد است. و در نوک آن چراغی تعبیه شده است که با نور خود فضای داخلی بدن را روشن نماید. اگر از این وسیله تنها برای مشاهده مثانه استفاده شود. سیستوسکوپی cystoscopy، اگر برای مشاهده پیشابراه استفاده شود. اورتروسکوپی urethroscopy و در صورتی که برای هر دو استفاده شود. اورتروسیستوسکوپی urethrocystoscopy نامیده می شود.

کاربرد های از سیستوسکوپی و اورتروسکوپی

از کاربرد های از سیستوسکوپی و اورتروسکوپی می توان به تشخیص عفونت های مکرر دستگاه ادراری ، وجود خون در ادرار، بی اختیاری ادرار یا وجود مثانه ی بیش فعال، وجود سلول های غیرعادی در آزمایش ادرار، نیاز به قراردادن سوند در مثانه، درد درهنگام ادرارکردن، دردمزمن لگن، التهاب مثانه مزمن، انسداد مثانه، وجود سنگ در مثانه و پولیپ، تومور یا سرطان مثانه اشاره نمود.

وجود خون در ادرار می تواند نشانه ای یک بیماری خطرناک باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در صورت مشاهده خون در ادرار سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود. وجود خون در ادرار ممکن است که به دلیل ایجاد زخم یا پارگی در حین انجام ورزش های سنگین باشد. در صورتی که این خون تا 24 ساعت در خون مشاهده شود بیمار باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نماید . گاهی نیزممکن است که سنگ کلیه دلیل وجود خون در ادرار باشد. داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین هم می توانند دلیلی بر وجود خون در ادار بیمار باشد . در این شرایط مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مورد نیاز بهترین راه برای اطمینان از سلامت بدن است.

عفونت دستگاه ادراری

چند توصیه برای پیشگیری از عفونت ادراری در زنان

یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: اغلب، زنان در طول سفر بیش از سایرین دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند. که این عارضه به دلیل تاخیر دفع ادرار و عدم تخلیه کامل ایجاد می‌شود.

دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه فرد سالم هنگام دفع ادرار نباید. هیچگونه احساس سوزش و ناراحتی داشته باشد.  گفت:

اگر غلظت ادرار تغییر کند، نشانه‌ای از بیماری مثانه است، در ناراحتی مثانه ادرار تیره‌ رنگ می‌شود.

وی با اشاره به شیوع 18 درصدی عفونت‌های ادراری در دختران جوان گفت: حداکثر شیوع عفونت‌های ادراری در دختران هنگام بلوغ و در زنان در سنین باروری است که با علایمی مانند تکرر ادرار، سوزش و بوی بد ادرار و گاه خون ادراری نمایان می‌شود.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه cyctite (عفونت مثانه) بدون تب و لرز است . گفت: در صورت عدم درمان عفونت مثانه، خطر ایجاد عفونت کلیه افزایش می‌یابد.

وحیدی با بیان اینکه E-Coli شایع ترین عامل عفونت ادراری است. گفت: برخی از میکروب‌ها به دلیل دارا بودن پرزهای چسبنده، نسبت به میکروب‌های هم خانواده خود تهاجمی‌تر عمل می‌کنند که E-Coli از این گروه است.

لابیاپلاستی

عوامل خطر عفونت‌های ادراری

وی درباره عوامل مستعد کننده عفونت‌های ادراری، گفت:

عوامل زمینه‌ساز محیطی، کاهش مصرف میوه‌ها و اختلال کارکرد مثانه، زمینه‌ساز ایجاد عفونت‌های ادراری هستند.

وحیدی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه طی سالیان متمادی گفت: ارتباط مستقیمی میان یبوست و عفونت ادراری وجود دارد، لذا کارکرد مناسب و منظم روده‌ها به طور روزانه موجب کاهش قابل ملاحظه ابتلا به عفونت‌های ادراری در افراد مستعد عفونت می‌شود.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ممنوع!

وی با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک عوارضی به همراه دارد، گفت: بر هم زدن تعادل همزیستی مسالمت‌آمیز میکروب‌های مجاری ادراری، واژن و روده‌ها مهم‌ترین عارضه مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک است.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری افزود: نامتعادل شدن فعالیت میکروب‌های مفید و مضر در اثر مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها، موجب کاهش توان دفاعی بدن و افزایش مقاومت دارویی در برابر میکروب‌ها می‌شود.

وحیدی ایجاد عفونت ثانویه باکتریایی در سیستم ادراری را از عوارض مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک عنوان کرد و افزود: اغلب عفونت‌های ثانویه باکتریایی سیستم ادراری نسبت به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی مقاوم هستند. بنابراین جهت پیشگیری از این عارضه باید آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت نکات لازم هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌ها یادآور شد: کامل کردن دوره درمان‌های آنتی‌بیوتیکی همراه با مصرف منظم دارو، مصرف مقادیر فراوان میوه‌جات، سبزی‌ها و لبنیات بویژه شیر در افرادی که تحت درمان‌های آنتی بیوتیکی هستند و مصرف مقادیر کافی مایعات مهم‌ترین نکاتی است که موجب تسهیل دفع ویروس‌ها و میکروب‌ها از سیستم ادراری و روده می‌شود.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: جهت درمان عفونت‌هایی که به رغم درمان‌های اولیه بهبود نمی‌یابند (خصوصا در مواردی که عفونت همراه با تب مقاوم است)، باید پس از انجام کشت ادرار و انجام آنتی‌بیوگرام، داروها توسط پزشک متخصص تجویز شود.

وحیدی با اشاره به تاثیر یبوست در ایجاد عفونت‌های ادراری یادآور شد: جهت دفع سریع میکروب‌ها از سیستم ادراری باید روزانه حداقل یک نوبت روده‌ها به طور کامل تخلیه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت نکات لازم مانند نوشیدن آب فراوان، 2 لیوان صبح ناشتا، یک لیوان در میانه روز، یک لیوان نیم ساعت قبل از صرف غذا یا یک ساعت پس از صرف غذا، جلوگیری از ایجاد رطوبت در لباس زیر و تخلیه کامل مثانه در هر نوبت دفع ادرار از عوامل موثر در پیشگیری از بروز عفونت‌های مکرر ادراری در زنان بویژه در طول سفر محسوب می‌شوند