سوالات متداول پروستات
پروستات چیست؟

دکتر سیمین وحیدی می گوید:غده ای در ناحیه مسیر خروجی مثانه مردان قرار دارد که در حالت عادی به اندازه یک گردو می باشد. درزمانی که بزرگ می شود باعث تنگ شدن مسیر خروجی مثانه شده و اختلال در پروستات را به وجود می آورد. یکی از علائم پروستات احساس درد در زمان ادرار می باشد.

برای تشخیص سرطان پروستات چه اقداماتی لازم است؟

برای بررسی سرطان پروستات از آزمایش خون پروستات استفاده می شود. این آزمایش فعالیتهای ضدتوموری در غده را مشاهده و بررسی می کند. آزمایش رایگان به نام Smetimesبرای عموم موجود می باشد .برای بررسی دقیق تر پزشک انجام آزمایش PSA و در مواردی اسکن را تجویز می کند. روش معاینه دیجیتالی رکتال روش تشخیص دیگری است که در آن اندازه غده از طریق رکتوم دیوار مشخص می شود. در صورتی که سطح این غده صاف باشد شخص به سرطان پروستات مبتلا شده است.

برای پیشگیری از سرطان پروستات چه اقداماتی می توان انجام داد؟

رژیم غذایی مناسب می تواند از عوامل پیشگیری به بیماری سرطان پروستات شود. مصرف مواد غذایی که حاوی لیکوپن، ویتامین E از مواردی است که درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. از نظر علمی نقش هورمونی به نام فیناستراید در کاهش سرطان پروستات ثابت شده است. میزان مهار کنندگی این هورمون را 25 درصد تخمین زده اند.

مشکلات پروستات معمولا از چه سنی شروع می شود؟

این مشکل معمولا در سه مقطع زمانی رخ می دهد.

  1. در دوره بلوغ مردان
  2. دروه جوانی که معمولا از سن 20 سالگی شروع می شود
  3. دوره میانسالی که از 60 سالگی به بعد شاهد بزرگ شدن اندازه پروستات می باشیم.
سوالات متداول پروستات
چه زمانی پروستات خطرناک می باشد و دارای چه علائمی می باشد؟

زمانی که پروستات بزرگ شده و به مجرای ادراری فشار می آورد باید نگران بود و به پزشک جهت تشخیص مراجعه کرد. از علائم این اختلال به شرح ذیل می باشد:

  1. تکرر ادرار
  2. فشار زیاد در هنگام ادرار
  3. بیدار شدن از خواب در نیمه شب برای ادرار
  4. احساس ناراحتی در ابتدای ادرار و قطره ای شدن آن در آخر ادرار
  5. عدم توانایی در دفع ادرار
  6. عدم تخلیه کامل مثانه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.