سرطان پروستات

از جمله بیماری های شایع در میان مردان میانسال و سالمند ، سرطان پروستات می باشد. عده زیادی از مردها را درگیر خود نموده است. تحقیقات نشان می دهد سرطان پروستات در بیشتر مواقع زمینه ژنتیکی دارد. در صورتی که در یکی از افراد خانواده مشاهده شود ، امکان ابتلای دیگر اعضای خانواده نیز وجود دارد. همچنین این بیماری در سیاه پوستان و ساکنین اروپای شمالی بیشتر مشاهده می شود.

سرطان پروستات

دلیل ایجاد این بیماری

هنوز علت دقیق ایجاد سرطان پروستات در مردان شناخته نشده است. ولی در حالت کلی تحقیقات حاکی از این موضوع است که تستوسترون (هورمون های جنسی مردانه) تاثیر بسیار زیادی در ایجاد تومور پروستات دارد. سرطان پروستات در 10% از موارد در اثر یک ژن غیرطبیعی ارثی ایجاد می شود. و خود را تا قبل از 60 سالگی نشان می دهد.

علائم سرطان پروستات

معمولا بیماری سرطان پروستات ، علامت خاصی در مردان مسن ندارد. ولی  زمانی علائم خود را نشان می دهد که تومور بر پیشابراه فشار وارد کند. از جمله علائم این بیماری می توان به جریان ادراری باریک یا عدم دفع ادرار بصورت طبیعی ، فوریت و تکرر ادرار، خصوصا در شب و وجود خون در ادرار یا هماچوری اشاره نمود . در برخی از بیماران نیز سرطان پروستات زمانی خود را نشان می دهد که سرطان به قسمت های دیگر بدن بیمار منتقل شده باشد. همینطور علائمی مانند کمردرد ، بزرگی گره های لنفاوی ، تنگی نفس و کاهش وزن ایجاد می نماید.

تشخیص این بیماری

چنانچه در بدن خود علائمی از سرطان پروستات مشاهده نمودید. و یا در خانواده شما سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد. حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک برای بررسی  پروستات از راه مقعد توسط انگشت خود بیمار را معاینه می نماید. از دیگر روش ها برای بررسی پروستات استفاده می شود. مانند: اندازه گیری سطح آنتی ژن مخصوص پروستات ، اولتراسونوگرافی توشه رکتال ، آزمایش تصویربرداری مثل M.R.I و اسکن رادیونوکلوئید اشاره نمود.

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات، بستگی زیادی به سن ، وضعیت عمومی بیمار و میزان گسترش سرطان دارد. در صورتی که سرطان پروستات در بدن پخش نشده و وضعیت عمومی بیمار نیز خوب باشد ، پزشک متخصص غده پروستات را به طور کامل خارج می نماید . حتی ممکن است که مقداری  از بافت های اطراف را نیز جهت احتیاط خارج نماید. در موارد دیگری هم پزشک از رادیوتراپی به روش کاشتن یا دانه گذاری ماده رادیواکتیو در پروستات ، هورمون درمانی و برداشتن بیضه ها جهت توقف ترشح هورمون تستوسترون استفاده می نماید.  زمانی که سرطان به خارج از پروستات گسترش داشته باشد؛ درمان کامل بیماری امکان پذیر نمی باشد.