دیالیز کلیه

دیالیز کلیه چیست؟

چند سوال درباره ی دیالیز کلیه وجود دارد. مانند: عملکرد کلیه ها در بدن چگونه است؟ شایع ترین نوع دیالیز کدام است؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش ها متن ذیل را مطالعه کنید.

کلیه ها استاد همه کاره بدن هستند. این اندام ها برای زنده ماندن انسان ضروری و در واقع کلیه ها معجزه های بیولوژیکی کوچک داخل بدن هستند که وظیفه آنها عبارتند از:

  • آنها با تولید ادرار آب و سموم اضافی بدن را دفع می کنند.
  • هورمون ها را تولید می کنند.
  • سطح مواد معدنی و فشار خون را تنظیم می کنند.
  • تولید ویتامین دی و تعادل اسیدی بدن از وظیفه کلیه ها می باشد.
دیالیز کلیه چیست؟

عملکرد کلیه ها چگونه است؟

کلیه ها هر روز 300 بار خون بدن را پاکسازی می کنند اگر کلیه ها از کار بیافتند و یا بیمار شوند مشکل جدی در سلامتی پیش می آید، چرا که آب اضافه و مواد زائد متابولیسم بدن نمی توانند از خون تصفیه شوند. در این صورت برای جلوگیری از تجمع سموم، خون باید به طور مرتب به کمک دیالیز تمیز و پاکسازی شود.

شایع ترین نوع دیالیز کدام است؟

شایع ترین روش دیالیز، همو دیالیز نامیده می شود در مرکز همو دیالیز یک فیلتر دیالیز قرار دارد که به عنوان دیالایزر شناخته می شود و به عنوان یک کلیه مصنوعی در طول درمان  خون بیمار را پاک می کند.

درون یک لوله پلاستیکی به طول 30 سانتی متر خون از بین بیش از 20 هزار فیبر ریز نوری جریان پیدا می کند. منافذ میکروسکوپی موجود در فیبر ها مواد زائد متابولیک و آب اضافی را فیلتر می کنند و محلول دیالیز آنها را دور می کند همانطور که روند پاکسازی خون درون دیالایزر ادامه دارد دستگاه دیالیز خون را پمپ، مواد ضد انعقادی را وارد و گردش خون را مانیتور می کند.

دیالیز چه مدت زمان می برد؟

درمان می تواند از 3 تا 6 ساعت متفاوت باشد و معمولا باید سه بار در هفته انجام شود. بیش از سه میلیون نفر در جهان از نارسایی مزمن کلیه رنج می برند.

نتیجه گیری

پزشک متخصص اورولوژی ممکن است برای شما دیالیز تجویز کند فرایندی که عبارت است از زدودن مواد زائد خون زمانی که کلیه ها ی شما به درستی کار نمی کنند. کلیه ها ی سالم مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرده و در قالب ادرار از مجاری دفع می شود اگر کلیه های شما بیمار باشد، کارکرد صحیح خود را از دست می دهند و منجر به انباشت مواد زائد و آب اضافی در بدن می شود. دیالیز برای درمان ناتوانی حاد کلیه یا جهت زدودن اثر دارو یا سم از بدن مفید است.

دسته بندی ها
وبلاگ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.