بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار چیست؟ از دست دادن کنترل مثانه به چه معناست ؟ ايا بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع و خجالت آور می باشد؟ شدت این بیماری در افراد متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم که به علائم بی اختیاری ادرار ، روش های درمان و علل آن بپردازیم. برای درمان این عارضه نیاز است تا در ابتدا علائم بیماری تشخیص داده شود.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار چیست؟

احتمال دارد که فرد با سرفه کردن و عطسه کردن دچار ريزش ادرار گردد و يا با احساس ادرار به شدت نیاز به ادرار کردن پیدا کند و زمان مناسب برای مراجعه به دستشویی نداشته باشد و ادرار بي اختيار بريزد. این عارضه با افزایش سن و سال شدت می یابد. ولی فقط بالا رفتن سن و سال دلیل این بیماری نیست. در صورتی که بی اختیاری ادرار بر فعالیت های روزمره فرد تاثیر بگذارد نیاز به مراجعه به پزشک می باشد. برای اکثر افراد تغییرات ساده ای در سبک زندگی و یا درمان دارویی می تواند به متوقف کردن این بیماری منجر شود.

انواع بی اختیاری ادرار

اکثر افراد به صورت گاه و بیگاه دچار ريزش ادرار به صورت قطره ای می شوند. مقدار ريزش ادرار در افراد مختلف متفاوت است. انواع بي اختياري ادرار به شرح زیر است:

– بی اختیاری ادرار ناشی از فشار بالاي شكمي در این موارد ادرار زمانی در مي ريزد که فشاری به مثانه وارد شود که در اثر سرفه کردن، عطسه کردن ، ورزش کردن و گاهی بلند کردن بار سنگین رخ می دهد.

– بی اختیاری ادرار اورژانسی احساس نیاز فوری و ناگهانی به تخلیه مثانه و تخلیه غیر ارادی ادرار می باشد. در این موردمعمولا فرد شب ها چندین بار برای ادرار کردن بیدار می شود. این مورد بیشتر در نتیجه افزايش سن ،عفونت و یا دیگر بیماری های عصبي عضلاني مثل ام اس و یا دیابت می باشد.

بی اختیاری ادرار

نکته :

برای درمان این بیماریها روش های متعددی وجود دارد ، لازم به ذکر است دکتر سیمین وحیدی بیان می کنند که عود مجدد بیماری پس از درمان ممکن است رخ بدهد .

– بی اختیاری ادرار بیش از حد

 (پر شدن زياد مثانه) در این مورد تکرر ادرار و نیاز به تخلیه ادرار به دلیل عدم امكان تخلیه کامل مثانه رخ می دهد.

– بی اختیاری ادرار عملکردی 

(اختلال كاركرد مثانه) یک نقص ذهنی و یا فیزیکی می تواند از مراجعه به موقع به دست شویی ممانعت کند. برای مثال در صورتی که فرد به بیماری آرتریت دچار می باشد، ممکن است نتواند دکمه های خود را به موقع باز کند. اين نوع بي اختياري علل مختلف ديگر مانند نگه داشتن بيش از حد ادرار دارد.

– بی اختیاری ادرار ترکیبی

 – در این نوع بی اختیاری فرد بیشتر از یک نوع بی اختیاری ادرار را دارد و شايعترين نوع بي اختياري مي باشد

احتمال دارد که فرد با سرفه کردن و عطسه کردن دچار ريزش ادرار گردد و يا با احساس ادرار به شدت نیاز به ادرار کردن پیدا کند و زمان مناسب برای مراجعه به دستشویی نداشته باشد و ادرار بي اختيار بريزد. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است مطرح کردن این مشکل خاص نزد پزشک مورد دشواری به نظر آید. ولی در صورتی که بی اختیاری ادرار بر زندگی روزمره فرد تاثیر گذاشته و کیفیت زندگی را پایین آورد، نیاز است تا به متخصص اورولوژی مراجعه داشته تا در زمان مناسب برای درمان اقدام گردد. همچنین در صورت وجود موارد زیر به پزشک مراجعه گردد:

– احتمال عفونت ادراري – اختلال كاركرد مثانه – مشكل در انجام فرايض ديني – محدود شدن فعالیت های روزمره و روابط اجتماعی – افزایش احتمال افتادن افراد مسن هنگام عجله داشتن برای مراجعه به دست شویی – وجود بیماری دیگری

 در ابتدا باید بدانید که بی اختیاری ادراری معمولا همراه با درجاتی از افتادگی بخش های لگنی از جمله رحم و رکتوم  می باشد و  این بیماری زمانی رخ می دهد که عضلات ناحیه گردن مثانه انقباض کاقی در رمان افزایش فشار شکمی ندارد و سبب نشت ادراری می گردد .شخص به شکل غیر ارادی زمانی که بخش داخل مثانه فشار وارد می شود رخ می دهد علت این امر فشار وارد شده به بخش داخل مثانه است که سبب مخطط مجرای ادراری و عضلات صاف به سمت بالا بروند .

بی اختیاری ادرار در زنان

دکتر سیمین وحیدی بیان می کنند که تا 70 درصد زنان  بالای 50 سال درگیر درجاتی از بی اختیاری ادرار در زنان ممکن است باشند دارند .

علائم بی اختیاری ادرار

  • سرفه های شدید مزمن
  • سابقه جراحی لگنی
  • اختلالات حرکتی
  • بیماری های عصبی عضلانی
  • حاملگی های با وزن جنین بالا
  • یبوست مزمن
  • بی تحرکی طولانی
  • وزن بالا
  • و…
بی اختیاری ادرار
درمان بی اختیاری ادرار

دکتر سیمین وحیدی متخصص مجاری ادراری

روش جدید را ابداع نموده اند که علاوه بر درمان این بیماری درمان همزمان افتادگی عناصر و ارگان های لگنی امکان پذیر است ، در روش ابداعی ایشان مدت بستری ، هزینه درمان ، زمان عمل و عود مجدد بیماری کاهش می یابد

اسلینگ روش انتخابی درمان بی اختیاری ادراری در بانوان است و تکمیل این روش همراه با کشیدن افتادگی رحم و ترمیم قدامی و خلفی واژن سبب پیشگیری از بروز عوارض بعد از جراحی می گردد. در این روش دکتر سیمین وحیدی متخصص مجاری ادراری با آویزان کردن ناحیه گردن مثانه با نخ های غیر قابل جذب و یا قابل جذب به روش سوزنی را انجام می دهند .

جالب است بدانید تکنیک اسلینگ به مدت 15 سال است جهت درمان بی اختیاری ادرار  مورد استفاده قرار می گیرد ،

دکتر وحیدی متخصص مجاری کلیه و ادراری بیان می کنند:

روش ابداعی ایشان تکمیل کننده روش اسلینگ با کولپوپکسی قدامی می باشد که با استفاده از نخ های مصنوعی گردن رحم را بر روی قدام شکم فیکس نمود .

دکتر وحیدی بیان می کنند که بانوانی که به بی اختیاری ادرار استرسی مبتلا هستند با مشکلاتی نظیر افتادگی ارگانهای کف لگن نیز همراه هستند با تکنیک جدیدی که ایشان ابداع نموده اند می توان در مدت 30 الی 35 دقیقه با کاهش قابل توجهی خونریزی این بیماری را درمان نمود ، این درحالی است که در سایر روش های درمان بی اختیاری ادرار احتمال عود مجدد بیماری بی اختیاری ادرار 40 درصد بود اما با این روش فقط 2 درصد احتمال بازگشت بیماری وجود دارد .

در روش اسلینگ نتیجه ای که پس از درمان حاصل می شود بسیار مثبت و مفید می شود .

در این روش از نخ های قابل جذب جهت درمان استفاده می شود ، این درحالی است که در روش های قبلی برش بر روی شکم ایجاد می شد ، اما در این روش نخ های قابل جذب را ایجاد دو سوراخ بسیار کوچک در روی شکم انجام میدهند که از نظر زیبایی نیز بسیار کمک شایانی به بیمار می کند که برش بر روی شکم ایجاد نشود .

آیا می دانستید 90 درصد بی اختیاری ادرار را می توان با درمان های غیرجراحی درمان نمود :

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی بیان می کنند که می توان اکثر بیماری های بی اختیاری ادرار را بدون نیاز به جراحی درمان نمود ، البته نیاز به ذکر است که پزشک متخصص باید روش درمانی را تشخیص دهد .

دکتر سیمین وحیدی بیان می کنند باید پیش از جراحی بیماران که مشکل بی اختیاری ادراری دارند باید کارکرد مثانه دقیق مورد بررسی قرار گیرد سپس اگر نیاز باشد جراحی انجام شود .

اختلال کارکرد مثانه مهم ترین عامل اصلی بی اختیاری ادراری است ، در برخی از مواقع با تنها روش دارویی می توان این مشکل را حل نمود در این مواقع نه تنها جراحی برای شخص مفید نیست بلکه سبب ایجاد شدن مشکلات انسدادی جدید بیمار می شود که این مشکل به مراتب سخت تر و شدیدتر است و سبب آسیب به کلیه در طولانی مدت می شود.

در برخی از مواقع ضعف عضلات مثانه می تواند سبب بی اختیاری ادرار شود ، برای تشخیص اینکه علت بی اختیاری ادرار چست ، شخص باید تست نوار مثانه را انجام دهد .

دکتر سیمین وحیدی اظهار کردند که در تمامی اشخاصی که به این بیماری مبتلا هستند حتما باید قبل از جراحی به متخصص اورولوژی خوب در تهران مراجعه نمایند تا پزشک سونوگرافی کلیه و تست ادرار و سونوگرافی مثانه خالی و پر را انجام دهند .

ایشان بیان می کنند می توان 80 تا 90 درصد این بیماری را با روش های غیر جراحی و دارویی درمان نمود .

یکی از عوامل اختلال کارکرد مثانه یبوست است ، به همین دلیل با رفع یبوست و درمان عفونت ادراری می توان اقدام های اولیه را جهت درمان این بیماری انجام داد .

بی اختیاری ادرار در مردان

بی اختیاری ادرار با عوامل متعددی ایجاد می شود که در مردان و زنان متفاوت می باشد. برخی عوامل جسمی هستند و برخی روحی و روانی . برای درمان این بیماری باید با علل و علائم آن آشنا شد .

انواع بی اختیاری ادرار در مردان

  1. بزرگی پروستات به علت احتباس مزمن ادرار و سرریز شدن ادرار از مثانه
  2. پس از چراحی های پروستات به علت آسیب به عضلات گردن مثانه
  3. اختلالات عصبی عضلانی مثل ام اس یا پارکینسون

در صورتی که فشار به مثانه به قدری شدید باشد که فرد نتواند تا رسیدن به توالت خود را نگه دارد این بی اختیاری رخ می دهد.

شابع ترین علل بی اختیاری ادرار در مردان

  1. بیماری بزرگی پروستات حتی بعد از جراحی نیز این بیماری برای فرد به وجود می آید.
  2. دیابت
  3. پارکینسون

بی اختیاری ادرار در خواب

طبق بررسی های انجام شده بر روی افراد بیشتر از یک سوم بزرگسالان در شب برای رفع مزاج از خواب بیدار می شوند .در صورتی که این مسئله در طولانی مدت ادامه داشته باشد فرد دارای اختلال بی اختیاری ادرار در خواب می باشد . این اختلال در افراد دیابتی بیشتر مشاهده می شود.

انواع بی اختیاری ادرار در خواب

  1. بی اختیاری ادرار شبانه

در این نوع اختلال فرد در طول شب کنترلی بر نگه داشتن مثانه نداشته و دچار بی اختیاری ادرار شبانه می شود. این نوع بی اختیاری به دلایلی نظیر عفونت مجاری ادراری و استرس به وجود می آید.

  1. تکرر ادرار شبانه

در این نوع از اختلال فرد در طول شب چندین بار از خواب برای دفع ادرار بیدار می شود. تکرر ادرار شبانه بیشتر در سنین بالای 60 سال شایع می باشد . معمولا این اختلال در افراد دیابتی ، فشار خون بالا و بیماران قلبی دیده می شود.

توصیه هایی برای کنترل بی اختیاری ادرار در خواب

  1. نوشیدن مایعات بعد از خوردن شام یا قبل از خواب کم کنید .
  2. از محرک هایی مانند کافئین و الکل در شب بپرهیزید .
  3. از جورابهای ساق بلند ( معمولا برای جلوگیری از واریس استفاده می شود. ) برای کنترل بی اختیاری ادرار استفاده کنید.
  4. در هنگام بعد از ظهر بدن را در حالت استراحت قرار داده و پای خود را بالا قرار دهید . این کار به تحرک مایعات در بدن کمک می کند.
  5. ورزش هایی که باعث تقویت مثانه می شود انجام دهید . یکی از این ورزش ها کلگل می باشد .
  6. از پزشک خود بخواهید داروهایی برا کنترل بی اختیاری ادرار تجویز کند. معمولا پزشک داروی دیورتیک برای کنترل مثانه تجویز می کند.
  7. استفاده از وسیله ای برای جلوگیری از خیس شدن تشک . این وسیله به به خیس شدن حساس بوده و در صورت تماس با رطوبت به صدا درآمده و شروع به لرزیدن می کند که باعث بیدار شدن از خواب می شود.
  8. استفاده از پد قابل شستشو برای نشت نکردن ادرار به تشک برای بزرگسالان مخصوصا سالمندان
در پایان باید بدانید که اشخاصی که با روش جراحی به درمان این بیماری می پردازند ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوند :
  • انسداد مجرای خروجی ادراری
  • افزایش فشار داخل مثانه
  • وارد شدن آسیب به کلیه ها
  • سایر خدمات دکتر سیمین وحیدی :
  • درمان بی اختیاری ادرار
  • جراحی زیبایی واژن
  • درمان عفونت های ادراری
  • درمان سنگ های کلیه
  • درمان سنگ های مثانه
  • درمان عفونت های مثانه و…

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.