واریکوسل

تشخیص واریکوسل

تشخیص واریکوسل به چه صورت است؟ واریکوسل به معنای بزرگ شدن رگ های وريدي  بیضه ها می باشد. واریکوسل وضعیتی شبیه به رگ های واریسی موجود در پاها دارد. علت شایع کمبود تولید اسپرم و کیفیت پایین آن واریکوسل است. این عارضه  در برخی موارد منجر به ناباروری می شود و تمام انواع واریکوسل بر تولید اسپرم ها تاثیر نمی گذارند. یکی دیگر از عارضه های واريكوسل اختلال در رشد بیضه ها می باشد.

اکثرا این بیماری در طول زمان پیشرفت می کند و وخیم تر می شود. خوشبختانه اکثر واریکوسل ها به راحتی تشخیص داده می شوند و نیازی به درمان ندارند. اگر واریکوسل علائمی مثل درد شديد يا كوچك شدن بيضه ها داشته باشد در اغلب موارد نیاز به جراحی می باشد.

علائم واریکوسل

معمولاً این بیماری علامت خاصی ندارد و ندرتاً موجب درد می شود. این درد ممکن است:

–    بسیار شدید یا خفیف باشد.
‎-    با ایستادن و فعالیت های فیزیکی شدیدتر شود مخصوصاً در مدت زمان طولانی
‎-    در طول روز و وضعيت ايستاده شدیدتر شود.
‎-    هنگام دراز کشیدن به صورت طاق باز کاهش یابد.
‎-    همراه با مشکلات نازایی باشد.

با گذشت زمان واریکوسل وخیم تر می شود و تشخیص آن به مراتب راحت تر می شود. معمولاً باعث تورم بیضه ها و مخصوصاً بیضه چپ می شود.

تشخیص واریکوسل

معاینه فیزیکی بیضه ها می تواند بهترین راه برای دیدن توده غیر متداولی باشد  که در بالای بیضه ها قرار دارد و مانند کیسه ای پر به نظر می رسد. اگر این توده به اندازه کافی بزرگ باشد می توان با معاینه فیزیکی به راحتی آن را تشخیص داد.

ولی اگر واریکوسل کوچکتر باشد احتمالاً نیاز است تا بیمار بایستد و سرفه كند ونفس خود را نگاه دارد و سپس معاینه صورت گیرد. به این ترتیب به پزشک این امکان داده می شود تا تورم غیرطبیعی عروق را تشخیص دهد.

اگر معاینه فیزیکی مشكوك باشد می توان با سونوگرافی بیضه ها به تشخیص این بیماری کمک کرد. در این روش از امواج صوتی کمک گرفته می شود تا تصاویری از ساختار داخلی بدن به دست آید. این روش کمک می کند تا تشخیص بسیار دقیقی صورت گیرد. در برخی موارد خاص نیاز است تا تصویربرداری های تخصصی تری مثل سونوگرافي داپلر رنگي صورت گیرد.

درمان واریکوسل

در بسیاری از موارد درمان واریکوسل آنچنان ضرورتی ندارد. بسیاری مردان که به واریکوسل مبتلا هستند قدرت باروری دارند. با این حال اگر واریکوسل باعث درد یا آتروفی بیضه ها یا هرگونه مشکل ناباروری شود می توان با روش های درمانی مختلفی مشکل را برطرف نمود.

هدف از جراحی واریکوسل انسداد رگ های مبتلا و برگرداندن جریان خون طبیعی به رگ ها می باشد. در مواردی که واریکوسل باعث نازایی شده است معمولا با جراحی واریکوسل درمان ناباروری انجام می گیرد و کیفیت اسپرم ها بهبود می یابد.

نشانه های واضحی مانند درد و نتیجه آزمایش غیر طبیعی از آنالیز اسپرم می توانند نیاز به درمان واریکوسل را بیان کنند. با این که درمان واریکوسل به طور کلی کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد ولی عدم درمان واریکوسل با گذشت زمان به معنای از دست دادن کیفیت اسپرم نمی باشد.