از کیست کلیه چه می دانید؟

کیست کیسه ای است که در روی کلیه تشکیل می شود. و حاوی لایه جدار بسیار نازکی است که  داخل آن مایع بسیار شفاف به رنگ زرد کهربایی دیده می شود. اغلب شکل گردی دارد و در روی سطح کلیه توسط سونوگرافی یا سی تی اسکن دیده می شود.

از کیست کلیه چه می دانید

کیست ها به چند دسته هستند:

• کیست های اکتسابی

یعنی زمینه ژنتیک در آنها نقش ندارد و با مرور زمان و افزایش سن ایجاد می شوند.

• کیست مادر زادی

یعنی ژنتیک در ایجاد این کیست ها نقش دارد.

شیوع هر کدام از این کیست ها متفاوت است.

کیست ساده کلیه

کیست ساده شایع ترین نوع کیست کلیه است. و در سنین بالاتر روی کلیه ایجاد می شود. در سنین بالای 50 سال تقریبا 50 درصد افراد مبتلا به این کیست ها هستند. اغلب در یک طرف کلیه به تعداد محدود تشکیل می شود. این کیست ها اختلالی در کلیه ها ایجاد نمی کنند.

علل کیست ساده

کیست های ساده کلیه علت شناخته شده ای ندارند و تنها عامل تشکیل دهنده آنها زمان است. یعنی اغلب افراد به مرور زمان کیست های ساده با تعداد کم و اندازه کوچک در روی کلیه هایشان تشکیل می شود. یکی دیگر از عوامل کیست ساده نارسایی کلیه است.

کیست ساده اغلب علامت خاصی ندارد و مشکلی در کلیه به وجود نمی آورد، مگر آنکه بزرگ شود. در این صورت ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

• علائم فشاری روی ارگان ها و احشای کنار کلیه

درمان تنگی مجرای ادرار با روش جراحی یا غیر جراحی

• مسدود کردن مسیر خروج کلیه (هیدرونفروز)

• احساس درد در ناحیه پهلو و شکم

• گاها کیست ها دچار خونریزی می شوند و در ادرار فرد خون مشاهده می شود.

اگر کیست حاوی یک جز جامد مانند بافت یا رسوب کلسیم باشد، شک به بدخیم بودن آن به وجود می آید. تشخیص این مورد از طریق سونوگرافی و سی تی اسکن امکان پذیر است. درصد کمی از کیست ها احتمال بدخیمی دارند.

علائم کیست های ( تومورهای) بدخیم

• درد شدید در ناحیه شکم و پهلو که گاهی با مشکلات گوارشی اشتباه گرفته می شود.

• بی اشتهایی

خون ادراری

• عدم کنترل فشار خون

اگر در سونوگرافی و سی تی اسکن شواهد مبنی بر خوش خیم بودن کیست بود. در این صورت جای نگرانی نیست. اما اگر در گزارش سونوگرافی مشاهده شود که کیست حاوی جدارهایی نازک، توده و رسوب کلسیم است. احتمال بدخیمی کیست وجود دارد.

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های 02144069001 و 02144050881 تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

عوامل ایجاد کیست بدخیم در کلیه

• مصرف سیگار

• عامل ژنتیکی

• سن

• مصرف نمک را به حداقل برسانید.

• استفاده از مایعات

مصرف بیش از حد آب چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

تورم کلیه

کاهش سدیم خون

افرادی که دچار نارسایی کلیه ، نارسایی قلب و بیماری هایی که باعث تورم در پا ها می شود، هستند مصرف آب را با نظر پزشک معالج خود به حداقل برسانند. چون امکان تجمع آب در کلیه ها وجود دارد که این تجمع سبب تشدید ورم آن می شود.

درمان کیست های کلیوی

اگر کیست ساده باشد توصیه می شود فرد روش زندگی خو را تغییر دهد مانند: تغذیه مناسب، ورزش کردن و غیره. و نیاز به درمان ندارد.

سرطان پروستات

زمانی که اندازه کیست بزرگ شده است به طوری که باعث ایجاد درد و یا خون در ادرار فرد شده است. پزشک معالج از طریق آسپیریشن با کمک سونوگرافی سوزن بلندی را  وارد کیست و مواد داخل آن را تخلیه می کند سپس در انتها  ماده ای مانند الکل به داخل کیست تزریق می شود تا آن را جمع کند.

اگر در کیست شواهدی از بدخیمی مشاهده شد. آن کیست باید با جراحی خارج شود.

سایر مقالات:

علائم سنگ کلیه