کلیه های نعل اسبی

آیا تا حالا اسم کلیه های نعل اسبی به گوشتان خورده است ؟؟؟ اصلا می دانید با چه علائمی خود را نشان می دهد ؟؟؟ آیا به این فکر کرده اید که می توان آن را به صورت قطعی درمان کرد؟؟؟ در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با کلیه نعل اسبی آشنا کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم .
کلیه های نعل اسبی رایج ترین شکل ناهنجاری هایی می باشد که کلیه ها را به هم می چسباند . این وضعیت شامل دو کلیه می باشد که هر کدام کاربرد جداگانه ای دارد که دو سمت خط وسط بدن و جلوي ستون فقرات قرار دارند . و در قسمت قطب پایین به وسیله یک باریکه ی پارانشیم عملکردی کلیه که از خط میانی بدن عبور می کند به هم وصل شده اند .
در کلیه های نعل اسبی معمولا چسبندگی قطب های تحتانی کلیه ها را داریم که به محل این چسبندگی ها از نظر اصطلاح پزشکی ایسموس گفته می شود . ایسموس بر حسب میزان چسبندگی کلیه ها امکان دارد از بافت فیبروز ۱۵ درصد موارد و یا پارانشیم کلیوی ۸۵ درصد موارد تشکیل شده باشد . محل ایسموس از لحاظ آناتومیکی در سطح مهره های L2 , L3 درست زیر محل اتصال شریان مزانتریک تحتانی به آئورت است .

کلیه-های-نعل-اسبی

کلیه های نعل اسبی دارای چه علائم و نشانه هایی هستند

اکثرا علامتی ندارند و فاقد نشانه ای می باشند و در صورت علائم بیشتر در رابطه با هیدرونفروز و عفونت و سنگ است که حدود ۸۰ درصد بچه ها دچار کلیه نعل اسبی دارای هیدرونفروز هستند .
وجود درد مبهم شکمی که ممکن است به ناحیه تحتانی کمر انتشار یابد از علائم شایع است و در موارد نادر در حضور ایسموس بزرگ بیماران در وضعیت دراز کشیده به پشت ممکن است دچار درد شکم و تهوع و استفراغ گردند .

کلیه های نعل اسبی بایستی تحت نظر پزشک تشخیص داده شوند و درمان شوند . دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی خوب در تهران در سابقه چندین ساله پزشکی خود صدها کلیه نعل اسبی را تشخیص داده است . به دلیل این که کلیه نعل اسبی درمان قطعی ندارد به همین خاطر اگر علامت های آن دچار مشکلاتی شوند می توان آن ها را درمان کرد .

چطور می توان این بیماری را تشخیص داد

تشخیص آن معمولا در بررسی های عادی دستگاه ادراری داده می شود و سونوگرافی محل غیر طبیعی کلیه ها و نیز بافت ایسموس را نشان خواهد داد . در یوروگرافی ترشحی کلیه ها در موقعیت پایین تر واقع شده و نیز چرخش ناقص کلیه را داریم که باعث قرار گیری جهت کالیس به سطح خلفی و به عبارت دیگر قرار گیری داخلی تر کالیس ها نسبت به لگنچه گشته و محور کلیه ها نیز عمودی و یا متمایل به خارج می گردند.

13 − هفت =