نارسایی کلیه

عملکرد کلیه

در طرفین ستون مهره ها و قسمت تحتانی قفسه سینه کلیه قرار دارد. هرکس در حالت طبیعی دارای دو کلیه می باشد. کلیه با عملکرد خود باعث حفظ تعادل در بدن می شود. کلیه دارای وظایفی به شرح ذیل می باشد:

1. دفع مواد و مایعات زائد بدن از طریق دفع ادرار
  2. تصفیه خون
  3. کمک به حفظ موادی مانند پروتئن در خون
  4. کنترل بر ایجاد گلبول های قرمز
  5. تولید ویتامین برای رشد بافت های بدن
  6. تنظیم هورمون های فشار خون
  7. کمک به کنترل مواد مغزی شامل کلسیم و پتاسیم
  8. کمک به تقویت و استحکام استخوان ها

در صورت اختلال در عملکرد کلیه مشکلات زیادی برای انسان به وجود می آورد. یکی از این اختلالات بیماری نارسایی کلیه می باشد. بر طبق بررسی های انجام شده بر روی بیماران نارسایی کلیه مشخص شده 90 درصد افراد از بیماری خود بی خبر می باشند . برای تشخیص و شناسایی این بیماری توجه به علائم این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در صورت مشاهده علائم بیماری نارسایی کلیه به متخصص اورولوژی خوب در تهران مراجعه کنید.

علائم نارسایی کلیه

1. تورم در اطراف چشم یکی از نشانه های نارسایی کلیه می باشد. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که کلیه به جای حفظ پروتئین در بدن آنها را به سمت ادرار سوق می دهد.
  2. عدم تمرکز در مسائل مختلف به دلیل اینکه در صورتی که کلیه دارای عملکرد ضعیف باشد سموم در خون تولید می شود.
  3. احساس خستگی مفرط و کاهش انرژی
  4. احساس ضعف و سستی در اثر کم خونی
  5. اشکال در خواب در اثر دفع نکردن سموم توسط کلیه و بازگشت سموم به خون
  6. افزایش وزن و چاق شدن
  7. اختلال در تنفس در هنگام خواب
  8. احساس خارش و خشک شدن پوست
  9. نیاز به دفع ادارا در دفعات زیاد مخصوصا در هنگام خواب

10.مشاهده خون در ادرار ( این نشانه در بیماری های عفونی ، سنگ کلیه و تومورها نیز دیده می شود.)

1. مشاهده حباب های زیاد در ادرار که باعث می شود ادرار کف آلود به نظر بیاید. این به این دلیل می باشد که کلیه در تصفیه خون دچار مشکل شده و باعث ورود نوعی از پروتئین به نام آلبومین در ادرار می شود.

12.پاها مخصوصا قوزک پا در اثر احتباس سدیم در بدن ورم می کنند. ( این یکی از علائمی است که در سایر بیماری ها نظیر بیماری های قلبی، کبدی، وریدهای پا دیده می شود).

علل نارسایی کلیه

برخی عوامل  باعث ایجاد نارسایی کلیه می شود که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشد :

1. مشکلاتی در جریان خون به کلیه

در صورتی که جریان خون به کلیه قطع شود، فرد در معرض نارسایی کلیه می باشد . برخی بیماری ها از جمله موارد ذیل باعث این اختلال می شوند :

• بیماری های قلبی مانند سکته قلبی
  • آسیب های کبد مانند نارسایی کبد
  • کمبود آب در بدن
  • سوختگی شدید در اثر سانحه آتش سوزی
  • عفونت های حاد
  • مصرف برخی داروها مانند فشار خون و ضد التهاب
  1. اختلال در دفع ادرار

در صورتی که بدن نتواند مواد زائد و ادرار را از بدن خارج کند ، این مواد در کلیه جمع می شود و باعث ایجاد نارسایی کلیه می شود. برخی بیماری ها با انسداد مجاری ادراری باعث این اختلال می شوند که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشد  :

• سرطان پروستات
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان مثانه
  • سنگ کلیه
  • لخته شدن خون در مجاری ادراری
  • آسیب به عصب های کنترل مثانه
  • برگ شدن پروستات
  1. سایر علل نارسایی کلیه
  2. عفونت
  3. قرار گرفتن در معرض سموم ناشی از فلزات سنگین
  4. مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی
  5. ابتلا به بیماری خود ایمنی لوپوس
  6. لخته شدن خون در کلیه و نواحی اطراف آن که باعث اختلال در عملکرد کلیه می شود.
  7. شیمی درمانی
  8. استفاده زیاد از روش های تصویربرداری ( رنگ هایی در این روش ها وجود دارد که باعث آسیب به کلیه می شود. )
نارسایی-کلیه

تشخیص نارسایی کلیه

1. آزمایش ادرار

با این آزمایش میزان قند و پروتئین موجود در ادرار اندازه گیری می شود در صورتی که بیش تر از میزان طبیعی باشد امکان نارسایی کلیه وجود دارد .

1. آزمایش حجم ادرار

کم بودن میزان ادرار یکی از دلایل انسداد مجاری کلیه می باشد به همین دلیل یکی از راههای تشخیص نارسایی کلیه اندازه گیری حجم ادرار می باشد .

1. آزمایش خون

از علل نارسایی کلیه افزایش میزان سطح نیتروژن اوره و کراتین در خون می باشد که توسط کلیه فیلتر می شود . اندازه گیری این مواد از طریق آزمایش خون می باشد.

1. تصویربرداری

یکی دیگر از روش های تشخیص نارسایی کلیه استفاده از روش های تصویر برداری مانند سونوگرافی ، ام آر آی و سی تی اسکن می باشد .

درمان نارسایی کلیه

با توجه به شدت بیماری نارسایی کلیه از روش های درمانی استفاده می شود که شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد:

1. دیالیز

یکی از روش هایی که با بهبود عملکرد کلیه کمک می کند استفاده از دیالیز می باشد . در این روش از دستگاه مخصوص برای پلایش خون بیمار استفاده می شود. پزشک متخصص اورولوژی به فرد توصیه می کند از رژیم غذایی که دارای مقدار کمی پتاسیم و سدیم می باشد استفاده کند.

1. پیوند کلیه

در این روش کلیه ای که متناسب با بدن باشد به بیمار پیوند زده می شود. با این وجود فرد از کلیه ای سالم برخوردار می شود که دیگر نیازی به دیالیز ندارد . امکان موفق نبودن جراحی پیوند کلیه در صورتی که با بدن بیمار سازگار نباشد وجود دارد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی

پنج × چهار =