نارسایی کلیه

عملکرد کلیه

در طرفین ستون مهره ها و قسمت تحتانی قفسه سینه کلیه قرار دارد. هرکس در حالت طبیعی دارای دو کلیه می باشد. کلیه با عملکرد خود باعث حفظ تعادل در بدن می شود. کلیه دارای وظایفی به شرح ذیل می باشد:

1. دفع مواد و مایعات زائد بدن از طریق دفع ادرار
  2. تصفیه خون
  3. کمک به حفظ موادی مانند پروتئن در خون
  4. کنترل بر ایجاد گلبول های قرمز
  5. تولید ویتامین برای رشد بافت های بدن
  6. تنظیم هورمون های فشار خون
  7. کمک به کنترل مواد مغزی شامل کلسیم و پتاسیم
  8. کمک به تقویت و استحکام استخوان ها

در صورت اختلال در عملکرد کلیه مشکلات زیادی برای انسان به وجود می آورد. یکی از این اختلالات بیماری نارسایی کلیه می باشد. بر طبق بررسی های انجام شده بر روی بیماران نارسایی کلیه مشخص شده 90 درصد افراد از بیماری خود بی خبر می باشند . برای تشخیص و شناسایی این بیماری توجه به علائم این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در صورت مشاهده علائم بیماری نارسایی کلیه به متخصص اورولوژی خوب در تهران مراجعه کنید.

علائم نارسایی کلیه

1. تورم در اطراف چشم یکی از نشانه های نارسایی کلیه می باشد. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که کلیه به جای حفظ پروتئین در بدن آنها را به سمت ادرار سوق می دهد.
  2. عدم تمرکز در مسائل مختلف به دلیل اینکه در صورتی که کلیه دارای عملکرد ضعیف باشد سموم در خون تولید می شود.
  3. احساس خستگی مفرط و کاهش انرژی
  4. احساس ضعف و سستی در اثر کم خونی
  5. اشکال در خواب در اثر دفع نکردن سموم توسط کلیه و بازگشت سموم به خون
  6. افزایش وزن و چاق شدن
  7. اختلال در تنفس در هنگام خواب
  8. احساس خارش و خشک شدن پوست
  9. نیاز به دفع ادارا در دفعات زیاد مخصوصا در هنگام خواب

10.مشاهده خون در ادرار ( این نشانه در بیماری های عفونی ، سنگ کلیه و تومورها نیز دیده می شود.)

1. مشاهده حباب های زیاد در ادرار که باعث می شود ادرار کف آلود به نظر بیاید. این به این دلیل می باشد که کلیه در تصفیه خون دچار مشکل شده و باعث ورود نوعی از پروتئین به نام آلبومین در ادرار می شود.

12.پاها مخصوصا قوزک پا در اثر احتباس سدیم در بدن ورم می کنند. ( این یکی از علائمی است که در سایر بیماری ها نظیر بیماری های قلبی، کبدی، وریدهای پا دیده می شود).

با تشکر مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی

دو × 5 =