علل سوزش ادرار

سوزش ادرار یکی از بدترین احساس ها می باشد. در صورتی که سوزش ادرار به صورت دائمی باشد و تحمل آن برای فرد غیر قابل تحمل باشد برای درمان آن باید اقدام گردد. برای درمان این عارضه در ابتدا باید علل سوزش ادرار را شناخته تا بتوان برای درمان صحیح اقدام گردد. در زیر به علل شایع سوزش ادرار همراه با درد اشاره می شود:

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری شایع ترین علت ادرار کردن همراه با درد می باشد. در این نوع عفونت، باکتری وارد مجاری ادراری می شود. در نتیجه علائم ناخوشایندی مانند بی اختیاری ادرار و سوزش ادرار بروز می کند. در صورتی که فرد در انتهای ادرار کردن سوزش احساس کند، این مورد می تواند نشانه عفونت مجاری ادراری باشد. در این صورت برای درمان عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

برای جلوگیری از عوارض آنتی بیوتیک ها باید به مقدار زیاد مایعات و ميوه مصرف شود. قبل و بعد از مقاربت جنسی ادرار کرده و برای خشک کردن ناحیه از جلو به عقب دستمال اهسته کشیده شود.فراموش نكنيد گاهي عفونت هاي ادراري بدون علامت هستند و به همين علت هر شش ماه در همه ي افراد و تمام سنين ازمايش ادرار توصيه مي گردد.

عفونت قارچی

احساس سوزش هنگام ادرار کردن مي تواند نشانه عفونت قارچی باشد. در این نوع عفونت ،قارچ ها در واژن تجمع می یابند. نشانه دیگر این عفونت ترشحات غلیظ تر پنیر مانند می باشد. مصرف داروهای ضد قارچ می تواند برای درمان این نوع عفونت موثر واقع شود.
برای جلوگیری از ابتلای مکرر به عفونت قارچی می توان اقداماتی مانند بهداشت مناسب، استفاده از لباس زیر کتان و تعویض لباس زیر بعد از فعالیت ورزشی را انجام داد.

عفونت واژن

بوی نامطبوع از واژن می تواند نشانه عفونت واژن باشد. عفونت واژن در هنگام مقاربت جنسی می تواند به نواحی دیگر ژنیتال انتقال یافته و باعث درد شدید هنگام ادرار كردن شود. زمانی که این مورد تشخیص داده شود برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده می شود. این نوع آنتی بیوتیک می تواند به صورت خوراکی و یا موضعی (در واژن) استفاده گردد.

ابتلا به بیماری های مقاربتي

بسیاری از بیماری های مقاربتي می توانند موجب سوزش ادرار شوند. ويروس هرپس یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی بوده که از طریق روابط جنسی انتقال می یابد و ایجاد زخم هایی در نواحی دهان و ژنیتال می کند.
عفونت کلامیدیا یک عفونت باکتریایی بوده و در زنان زیر ۲۵ سال مي تواند بروز کند و بیماری مقاربتی دیگر سوزاک می باشد. هر دو این بیماری ها می توانند موجب ترشحات غیر طبیعی زرد و سبز شده و باید بررسی گردند و سريعا درمان گردد.

احساس سوزش هنگام ادرار کردن مي تواند نشانه عفونت قارچی باشد. در این نوع عفونت ،قارچ ها در واژن تجمع می یابند. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

استفاده از محصولات بهداشتی غیر مناسب

باور عمومی بر این است که ناحیه واژن محیط تمیزی نبوده و باید به وسیله مواد شوینده ناحیه را شست شو داده و با استفاده از عطر و دئودورانت ناحیه را خوشبو کرد. واژن دارای سیستم خود تمیز کنندگی بوده و ph ناحیه به طور طبیعی تنظیم می شود.

ولی در صورتی که از مواد شوینده غیر مناسب استفاده شود ph ناحیه به هم خورده و این مورد منجر به سوزش ادرار می شود. به این دلیل باید از محصولات مناسب برای شست شوی ناحیه واژینال و با ph مناسب استفاده شود و شستشو هفته اي دوبار بيشتر با مواد صورت نگيرد
منبع : https://www.self.com/story/why-it-burns-when-you-pee