علت خون ادراری چیست؟

چه عواملی در خون ادراری دخیل هستند؟ راه های تشخیص خون ادراری چیست؟ دوعامل مهم در خون ادراری چیست؟ برای دانستن پاسخ این پرسش ها متن ذیل را بخوانید.

خون در ادرار یکی از مسائلی می باشد که وجود آن بیمار را نگران می کند یعنی یکی از مواردی که بیمار مضطرب به پزشک مراجعه می کند وجود خون در ادرار می باشد.

علت خون ادراری چیست

از نظر پزشکی زمانی که میزان گلبول قرمز در آزمایش ادرار یک فرد بیشتر از ۳ الی ۵ عدد باشد در اصطلاح خون در ادرار یا هماچوری می گویند که به دوصورت در ادرار مشخص می شود.

• میکروسکوپی

در این مورد فرد خون را در ادرار خود نمی بیند و در طی آزمایش خون در ادرار فرد مشخص می شود.

• ماکروسکوپی

در این مورد فرد خون را در ادرار خود می بیند و سپس پیگیری می کند.

معمولا اگر تعداد گلبول های قرمز در ادرار بیشتر از ۵۰ باشد خون در ادرار  به طور کامل مشخص می شود.

وجود خون در ادرار به محل خونریزی می تواند ربط داشته باشد:

• خونریزی در ابتدای ادرار

اگر محل خونریزی در مجرای ادرار قرار داشته باشد، در ابتدای ادرار خون وجود دارد.

• خونریزی در انتهای ادرار

اگر خونریزی در انتهای ادرار وجود داشته باشد این خونریزی به دلیل قرار گرفتن محل خونریزی در مثانه یا پروستات آقایان می باشد.

• خونریزی در کل ادرار

اگر خونریزی در کل ادرار وجود داشته باشد می تواند منشا آن کلیه باشد.

البته شرح حال بیمار در تشخیص خون در ادرار مهم می باشد.

زمانی که خونریزی در ادرار با علائمی مانند:

• تب و لرز
  • سوزش هنگام تخلیه ادرار

همراه باشد پزشک عفونت ادراری را تشخیص می دهد.

ولی اگر خون در ادرار با علائمی مانند:

• درد شدید پهلو
  • سابقه خانوادگی سنگ کلیه

همراه باشد پزشک سنگ کلیه را تشخیص می دهد.

دو عامل در عفونت ادراری بسیار شایع می باشد:

۱- اگر وجود خون در ادرار آقایان بالای ۵۰ سال اتفاق بیوفتد و خون  به طور واضح در ادرار مشاهده شود. به احتمال زیاد علت وجود خون در ادرار می تواند بدخیمی در مثانه را در پی داشته باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

۲- اگر خون در ادرار خانم جوان مشاهده شود که با سوزش و تکرر ادرار همراه باشد. به دلیل شایع بودن عفونت ادرار در خانم ها خیلی نگران کننده نمی باشد.

زمانی که هنگام دفع ادرار، در ادرار لخته خون وجود داشته باشد شکل لخته خون برای پزشک مهم می باشد:

• اگر لخته بی شکل باشد احتمالا منشا آن مثانه یا پروستات می باشد.
  • اگر لخته ها کرمی شکل باشند منشا آن کلیه ها می باشند.

کسانی که فعالیت فیزیکی شدیدی انجام می دهند ممکن است دو روز بعد از فعالیت خون در ادرار آنها مشاهده شود که این مورد بیشتر در ورزشکاران شایع می باشد و در بعضی مواقع به دلیل تروما یا ضربه ای که به سیستم ادراری وارد شده اتفاق بیفتد.

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

تشخیص خون در ادرار

بعد از آن که پزشک متخصص اورولوژی یک شرح حال کامل از بیمار دریافت کرد با کمک آزمایش ها روش های تشخیصی، بیماری را بررسی می کند.

• آزمایش ادرار
  • سونوگرافی
  • تصویر برداری
  • در صورتی که پزشک به بدخیم بودن بیماری شک کند آزمایش سه گانه را پیشنهاد می کند.

دکتر سیمین وحیدی بهترین متخصص اورولوژی در تهران می باشد که با دانش و تجربه بالا به درمان انواع بیماری های کلیه، مثانه و مجاری ادرار می پردازد.

سایر مقالات:

عوارض عفونت کلیه