علائم سنگ کلیه

سنگ های کلیه به تجمعات سفت و سختی گفته می شود که از جنس نمک و مینرال ها از جمله کلسیم و اوریک اسید هستند. این سنگ ها در کلیه تشکیل می شوند و به دیگر بخش های سیستم ادراری منتقل می شوند. سنگ های کلیه سایزهای مختلفی دارند.

برخی از سنگ های کلیه به قدری کوچک هستند که فرد هیچ علائمی را حس نمی کند و طی ادرار کردن به راحتی از بدن خارج می شوند. ولی برخی از سنگ های کلیه تا چندین سانتی متر رشد می کنند و گاهی به قدری بزرگ می شوند که تمام حجم کلیه را در بر می گیرند.

علائم سنگ کلیه

زمانی که میزان برخی مینرال های خاص در بدن بالا است، سنگ های کلیه تشکیل می شوند. زمانی که فرد آب کافی مصرف نمی کند میزان برخی هورمون ها در بدن افزایش می یابد. به همین سبب احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر می شود.

معمولاً سنگ های کلیه بسیار دردناک هستند. اکثر سنگ ها بدون درمان خاصی درمان می شوند و از مجرای ادراری عبور کرده و از بدن خارج می شوند ولی درد بسیاری را به وجود می آورند. با این حال در برخی موارد نیاز است تا از روش هایی برای شکستن سنگ های کلیه استفاده شود تا راحت تر دفع شوند. در ادامه به ۸ نشانه سنگ کلیه اشاره می کنیم.

کمر درد ، دل درد و پهلو درد

درد سنگ کلیه یکی از شدیدترین درد ها است. برخی از افرادی که درد سنگ کلیه را تجربه کرده اند آن را با درد زایمان یا چاقو خوردن مقایسه می کنند. این درد به قدری شدید است که معمولاً افراد به صورت اورژانسی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می کنند. معمولاً با شروع حرکت سنگ از کلیه به سمت حالب، درد شروع می شود. این مورد باعث انسداد حالب می شود و درد بسیاری را موجب می شود.

سنگ های بزرگ تر درد بیشتری را به وجود می آورند ولی همیشه درد بیانگر سایز سنگ های کلیه نمی باشد.

درد و سوزش هنگام ادرار کردن

زمانی که سنگ کلیه به نقطه اتصال مجرای حالب و مثانه می رسد، فرد هنگام ادرار کردن هم درد زیادی را تجربه می کند. این درد بسیار شدید است و همراه با سوزش است. گاهی این علائم با نشانه های عفونت مجاری ادراری اشتباه گرفته می شود.

تکرر ادرار و اضطرار در ادرار کردن

تکرر ادرار و احساس اضطرار به تخلیه ادرار یکی دیگر از نشانه های سنگ کلیه است. البته این علامت می تواند نشانه عفونت مجاری ادراری هم باشد.
وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار می تواند نشانه بیماری های مختلفی مانند سرطان کلیه ، سرطان مثانه و … باشد. ولی یکی از نشانه های سنگ کلیه وجود خون در ادرار است. خون در ادرار با نام هماتوریا شناخته می شود.

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

ادرار ابری یا بوی بیش از حد ادرار

ادرار سالم بوی خیلی شدیدی ندارد و شفاف است. ادراری که همراه با کف و قسمت هایی ابری شکل است و بوی بدی دارد می تواند نشانه عفونت کلیه ها یا مجاری ادراری و یا سنگ کلیه باشد.

نتیجه گیری

از دیگر علائم سنگ کلیه می توانیم به میزان ادرار کم در هر بار تخلیه ادرار، تب و لرز و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. در صورتی که علائم مذکور را تجربه کردید حتماً در زمان مناسب و در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.
منبع : https://www.healthline.com/health/symptoms-of-kidney-stones#the-bottom-line

دو + 6 =