بهترین درمان عفونت مثانه

عفونت مثانه

عفونت مثانه در اغلب مواقع ناشی از عفونت باکتریایی مثانه می باشد. در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند این نوع عفونت شایع تر است. عفونت مثانه نوعی از عفونت مجاری ادراری است كه بسيار شايعتر است. عفونت مجاری ادراری در مثانه، کلیه ها، مجرای ادرار و حالب می تواند رخ دهد.

در اکثر موارد عفونت مثانه به صورت حاد می باشد به این معنا که ناگهانی بروز می کند. در دیگر موارد این نوع عفونت می تواند مزمن باشد و بدون علامت در طولانی مدت رخ دهد. درمان به موقع مهم ترین اقدام برای پیشگیری از گسترش عفونت است.

عفونت مثانه

علت عفونت مثانه

باکتری از طریق مجرای ادرار وارد بدن می شود و به مثانه می رسد و باعث عفونت مثانه می شود. به طور طبیعی با ادرار کردن باکتری به خارج از بدن هدایت می شود. باکتری گاهی به دیواره مثانه می چسبد و به سرعت شروع به تکثیر می کند. در این مورد توانایی بدن برای از بین بردن آن ها را از بین می برد و باعث عفونت مثانه می شود.

عفونت مثانه در اکثر موارد ناشی از یک باکتری است که در روده بزرگ قرار دارد. مجرای ادرار در زنان کوتاه است و خروجی مجرای ادرار نزدیک به مقعد است. بنابراین باکتری به راحتی انتقال می یابد.

علائم عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه بر اساس شدت بیماری متفاوت است. در صورت ابتلا به این عفونت فرد فوراً متوجه تغییراتی در ادرار کردن می شود. برخی از شایع ترین علائم عفونت مثانه شامل موارد زیر می باشد:

– درد و سوزش هنگام ادرار کردن
– خون در ادرار
– ادرار بد بو
تکرر ادرار
– اضطرار در ادرار کردن
– درد و فشار در قسمت پایینی شکم و پایین کمر

زمانی که عفونت مثانه گسترش می یابد می تواند باعث درد در قسمت میانه و طرفين کمر شود. این علامت نشانه گسترش عفونت به کلیه ها است. بر خلاف درد عضلانی که بر اساس وضعیت بدن و میزان فعالیت فیزیکی تغییر می کند، درد ناشی از عفونت کلیه دائمی است. عفونت کلیه معمولاً باعث تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و … می شود و فرد نسبتاً احساس بیماری می کند. عفونت کلیه از مثانه جدی تر است و هردو نیاز به درمان اورژانسی دارند.

عوامل خطر عفونت مثانه

هرکسی می تواند به عفونت مثانه مبتلا شود ولی زنان نسبت به این نوع عفونت مستعد تر هستند. این مورد به این دلیل است که طول مجرای ادرار کوتاه تر است و فاصله خروجی مجرای ادرار و مقعد کمتر است.

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان عفونت مثانه

عفونت مثانه با دارودرمانی برای از بین بردن باکتری ها درمان می شود. آنتی بیوتیک ها و داروهایی برای کاهش درد و سوزش برای بیمار تجویز می شود. همچنین برخی درمان های خانگی برای این نوع عفونت انجام می گیرد. مصرف زیاد مایعات به خارج کردن باکتری از بدن کمک کند. آب یکی از بهترین گزینه ها است زیرا کافئین و شیرین کننده های مصنوعی ندارد. این دو مورد برای مثانه مضر هستند.

نتیجه گیری

عفونت مثانه مورد شایعی می باشد و در صورت عدم رعایت بهداشت یا یک بی احتیاطی کوچک این عفونت بروز می کند. ولی درمان به موقع این بیماری از گسترش بیماری و مزمن شدن ان جلوگیری می کند بنابراین درمان به موقع حائز اهمیت است.
منبع : https://www.healthline.com/health/bladder-infection#treatment

دو × 4 =