عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری از جمله بیماری هایی است که برای تشخیص آن می توان از آزمایش ادرار، کشت ادرار، رادیوگرافی، سونوگرافی، یا سی تی اسکن و سیستوسکوپی استفاده نمود. بعد از تشخیص می توان آن را با آنتی بیوتیک مناسب درمان نمود. عفونت دستگاه ادراری معمولا در خانم ها بیشتر از آقایان به چشم می خورد به طوری که بعضی از خانم ها هر سال ۳ بار یا بیشتر مبتلا به عفونت دستگاه ادراری می شوند .

عفونت دستگاه ادراری

سیستوسکوپی و اورتروسکوپی چیست ؟

در هنگام وجود مشکل در سیستم ادراری ، پزشک از وسیله به نام سیستوسکوپ cystoscope  استفاده می نماید که می تواند به وسیله آن داخل مثانه و پیشابراه را مشاهده و بررسی نماید. قطر این لوله به اندازه یک مداد است و در نوک آن چراغی تعبیه شده است که با نور خود فضای داخلی بدن را روشن نماید. اگر از این وسیله تنها برای مشاهده مثانه استفاده شود ، سیستوسکوپی cystoscopy  ، اگر برای مشاهده پیشابراه استفاده شود اورتروسکوپی urethroscopy و در صورتی که برای هر دو استفاده شود اورتروسیستوسکوپی urethrocystoscopy نامیده می شود.

از کاربرد های از سیستوسکوپی و اورتروسکوپی می توان به تشخیص عفونت های مکرر دستگاه ادراری ، وجود خون در ادرار، بی اختیاری ادرار یا وجود مثانه ی بیش فعال ، وجود سلول های غیرعادی در آزمایش ادرار، نیاز به قراردادن سوند در مثانه، درد درهنگام ادرارکردن، دردمزمن لگن ، التهاب مثانه مزمن ، انسداد مثانه ، وجود سنگ در مثانه و پولیپ، تومور یا سرطان مثانه اشاره نمود.

وجود خون در ادرار می تواند نشانه ای یک بیماری خطرناک باشد به همین دلیل توصیه می شود که در صورت مشاهده خون در ادرار سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود. وجود خون در ادرار ممکن است که به دلیل ایجاد زخم یا پارگی در حین انجام ورزش های سنگین باشد. در صورتی که این خون تا ۲۴ ساعت در خون مشاهده شود بیمار باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نماید . گاهی نیزممکن است که سنگ کلیه دلیل وجود خون در ادرار باشد. داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین هم می توانند دلیلی بر وجود خون در ادار بیمار باشد . در این شرایط مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مورد نیاز بهترین راه برای اطمینان از سلامت بدن است.

برخی از خدمات دکتر سیمین وحیدی

بی اختیاری ادرار