عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری مورد متداولی در کودکان می باشد. زمامی که باکتری وارد مثانه و یا کلیه کودک می شود، سيستم ايمني جهت دفاع فعال ميشود در صورت عدم توانايي در كنترول ورود عفونت ، ميكروب تكثير شده به جدار مخاطي سيستم ادراري حمله مي كند و عفونت ادراری اتفاق می افتد. علائم عفونت ادراری در کودکان می تواند شامل تب، استفراغ و بی قراری کودک می باشند. با بالا رفتن سن کودک علائمی مانند تب، درد هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار و درد زیر شکم بروز می کند. گاهي تنها علامت بي اشتهايي كودك است.
کودکان مبتلا به عفونت ادراری نیاز به مراجعه به پزشک دارند. این نوع عفونت به خودی خود بهبود نمی یابد. عفونت ادراری در کودکان به راحتی درمان شده و معمولاً ظرف یک هفته کاملاً از بین می روند. مصرف آنتی بیوتیک به از بین بردن میکروب ها منجر می شود. حتی در صورتی که کودک بهبود یافته است، مصرف آنتی بیوتیک باید سروقت بوده و تا آخرین قرص مصرف شود.

علائم عفونت ادراری در کودکان

اکثر عفونت های ادراری در کودکان در قسمت پایینی سیستم ادراری یعنی مجرای ادرار و مثانه رخ می دهد. این نوع عفونت سیستیت نامیده می شود.

کودکان مبتلا به سیستیت ممكن است علائم زیر را تجربه می کنند:

–    درد، سوزش و یا احساس گزش هنگام ادرار کردن
–    تکرر ادرار و یا احساس تخلیه ادرار به صورت مکرر در صورتی که مقدار ادرار تخلیه شده بسیار کم است.
–    تب
–    تکرر ادرار شبانه
–    ادرار کردن در رخت خواب به صورت ناخودآگاه
–    درد شکم در نواحی مثانه در زیر ناف
–    بوی بد ادرار و کدرشدن ادرار

عفونت از مجرای ادرار می تواند به کلیه ها هم سرایت کند که با نام پیلونفریت حاد شناخته می شود و به مراتب بیماری جدی تری می باشد. در این نوع عفونت هم علائم مشابه بوده ولی کودک بیمارتر به نظر می رسد و تب ( گاهی تب و لزر) دارد و درد در کمر و پهلو ها و خستگی شدید یا استفراغ نیز مشاهده می شود.

عفونت ادراری در کودکان

عوامل عفونت ادراری در کودکان

عفونت دستگاه ادراری در کودکان دختر شایع تر است. این مورد به دلیل کوتاه بودن مجرای ادرار و نزدیک بودن مجرای ورودی ادرار به مقعد می باشد. همچنین پسران ختنه نشده زیر یک سال بیشتر در خطر ابتلا به این نوع عفونت می باشند. از دیگر عوامل ابتلا به عفونت ادراری در کودکان می توان به بیماری های کلیه، انسداد مجاری ادراری، ریفلاکس يا برگشت ادرار از مثانه به کلیه، بهداشت ضعیف، سابقه خانوادگی عفونت مثانه و … اشاره کرد.
درمان عفونت مجاری ادراری آسان بوده ولی باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود. عدم درمان به موقع عفونت ادراری می تواند به خصوص در دوسال اول زندگي آسیب های جبران ناپذيري به کلیه وارد کند.

عفونت ادراری مورد متداولی در کودکان می باشد. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی خوب در تهران با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

تشخیص عفونت ادراری در کودکان

برای تشخیص این بیماری نیاز است تا آزمایش ادرار ,سونوگرافي كليه ها و مثانه و معاینات فیزیکی خصوصا در قسمت خروجي ادرار صورت گیرد. چگونگی نمونه گیری ادرار بستگی به سن کودک دارد. نمونه به آزمایشگاه فرستاده شده و هرگونه میکروب و مورد غیر طبیعی در ادرار بررسی می گردد. تشخیص اینکه چه نوع باکتری عفونت ادراری را سبب شده می تواند به انتخاب بهترین گزینه درمانی مناسب با باکتری کمک کند.

درمان عفونت ادراری

برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک استفاده می گردد. بعد از تمام شدن دوره درمانی، آزمایش ادرار هر ماه تا سه ماه انجام می گیرد تا از بهبود کامل اطمینان حاصل شود. این عفونت احتمال بازگشت دارد بنابراین لازم است تا پدر و مادر علائم کودک را بررسی کنند. همچنین مصرف مایعات ( به جز قهوه و چای پر رنگ)  به مقدار کافی می تواند بسیار مفید باشد.
منبع : https://kidshealth.org/en/parents/urinary.html

4 × پنج =