عفونت ادراری در دختران

آیا می دانستید عدم درمان عفونت ادراری در دختران عفونت ادراری در دخترانخطرناک است؟ عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در کلینیک های پزشکی است . ورود باکتری به سیستم ادراری ( سیستم ادراری از قسمت خروجی ناحیه تناسلی شروع شده و تا مجرا و مثانه و کلیه امتداد دارد ) باعث بروز این بیماری می شود . شایع ترین علت عفونت باکتری است.

البته به ندرت برخی ویروس ها نیز می تواند علت این بیماری شود .مجرای ادراری زمانی عفونت می کند که باکتری ها به مثانه راه پیدا کنند . از انجائیکه مجرای پیشابراه در خانم ها نسبت به آقایان کوتاه تر است ، باکتری ها راحتتر می توانند به داخل مثانه راه پیدا کرده و سبب ایجاد عفونت شوند .

عفونت ادراری در دختران

شیوع عفونت ادراری در دختران

عفونت ادراری در خانم ها شایع تر از مردان می باشد زیرا موقعیت مجرای ادراری در خانم ها به گونه ایست که مجرا کوتاه است به همین دلیل هم مجرا و هم واژن در معرض عفونت می باشند . در صورتی که مجرا در آقایان بلندتر است و کمتر عفونت به سیستم ادراری آنها می رسد.

علت عفونت ادراری در دختران

جنسیت
همان طور که اشاره کردیم به دلیل شکل آناتومی سیستم ادراری ، خانم ها بیشتر در معرض عفونت ادراری هستند .
وجود انسداد مادرزادی
هر گونه انسداد مجرای ادراری ( از گلوگاه کلیه تا مثانه و مجراي ادراري) از جمله تنگی های مادرزادي مجراي خروجي ادرار كه منجر به عدم تخلیه کامل ادرار می شود در نتیجه منجر به این نوع عفونت می شود .
انسداد اکتسابی
برخی عوامل از جمله سنگ های کلیه یا حالب یا بزرگی پروستات ( در مردان ) به تدریج و در سنین بالا می تواند منجر به انسداد مجاری ادراری شده و ادرار به درستی تخلیه نشود و این ناحیه را عفونی می کند .
زایمان های متعدد
خانم هایی که زایمان های متعدد طبیعی (بخصوص خانم های چاق ) دارند کف لگن در اثر زایمان های متعدد دچار افتادگی شده است ، موقعیت آناتومیک آن بهم خورده است و توانایی تخلیه کامل ادرار را ندارد . در نتیجه ادرار در مجرای ادراری باقی مانده و مستعد عفونت می شود . همچنین برخی زایمان های سخت با ايجاد فشار طولاني بر مجرا مجرای ادراری را تنگ می کند در نتیجه ادرار به درستی تخلیه نشده و عفونت ایجاد می شود .
بیماری های زمینه ای
برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند . بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیه ، نارسایی کبد و بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند مانند سرطان .
سبک زندگی
یکی از موارد مهم اینست که مثانه به موقع تخلیه شود . زمانی که ادرار به مدت طولانی نگه داشته شود ، سیستم عضلاني عصبي مثانه را دچار اختلال می کند . در نتیجه در معرض عفونت ادراری قرار می گیرد . در برخی موارد تخلیه ادرار به طور کامل انجام نمی شود . این موضوع بخصوص در کودکان بیشتر مشاهده می شود که باید توسط والدین آموزش داده شود . کم آبی بدن از دیگر عوامل ایجاد عفونت ادراری است که در طول روز باید آب به اندازه کافی نوشیده شود .

عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در کلینیک های پزشکی است. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم عفونت ادراری در دختران

علائم این بیماری به سن بیمار متفاوت است . در سنین نوزادی زردی ، بوی نامطبوع ادرار، سوزش ادرار ( گریه در هنگام تخلیه ادرار ) ، تکرر ادرار می تواند نشانه از عفونت ادراری باشد . عفونت ادراری در دختران شامل :

تکرر ادرار
• سوزش ادرار