شب ادراری

شب ادراری به معنای بی اختیاری ادرار در شب ها و هنگام خواب است. در طول فرایند رشد کودک این عارضه گاهی بروز می کند. به طور کلی شب ادراری قبل از ٥ سالگی نباید موجب نگرانی شود. تا این سن کودک در حال یادگیری کنترل کردن مثانه در هنگام خواب می باشد.

ولی در صورت ادامه یافتن شب ادراری بعد ازپنج سالگی باید اقداماتی صورت گیرد. تغییر در سبک زندگی و رفتار با آرامش بيشتر در مقابل كودك سبب بهبود شب ادراري مي گردد اما گاهی دارودرمانی می تواند به کاهش شب ادراری و درمان آن کمک کنند.

علائم شب ادراری

اکثر کودکان با رسیدن به سن ۵ سالگی به طور کامل ادرار خود را کنترل می کنند. با این حال سن خاصی برای تمامی کودکان وجود ندارد. بین سنین ۵ تا ۷ سال هنوز شب ادراری در برخی کودکان مشاهده می شود. بعد از ۷ سالگی درصد خیلی کمی از کودکان شب ادراری دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شب ادراری گاهی علت خاصی دارد که نیاز به درمان به موقع دارد. در صورت موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

–    شب ادراری بعد از ۷ سالگی
–    در صورتی که شب ادراری رفع شده باشد و بعد از چندین ماه دوباره بروز کند.
–    ادرار کردن همراه با درد يا سوزش باشد .
–    تشنگی شدید، مدفوع سخت (يبوست) و خرو پف کردن همراه با شب ادراری
–    بي اختياري ادرار در روز
–    نگه داشتن طولاني مدت ادرار

علت شب ادراری

–    مثانه کوچک
–    عدم توانایی در حس كردن مثانه پر
–    عدم تعادل هورمون ها
–    عفونت مجاری ادراری
–    آپنه يا ايست تنفسي درخواب
–    دیابت
–    یبوست مزمن
–    یک مشکل ساختاری در سیستم مجاری ادراری یا سیستم عصبی

اقدامات تشخیصي در شب ادراری

با توجه به شرایط و وضعیت بیماری از روش های مختلفی برای تشخیص شب ادراری کمک گرفته می شود:

–    معاینه فیزیکی
–    شرح علائم بیماری، میزان مایعات مصرفی، سابقه خانوادگی و …
–    آزمایش ادرار برای بررسی علائم و نشانه های دیابت و یا عفونت
–    سونوگرافي یا دیگر روش های تصویربرداری کلیه و مثانه برای بررسی ساختار سیستم ادراری و بررسي حجم پر و خالي مثانه

شب ادراری

درمان شب ادراری

در اکثر موارد این عارضه به خودی خود و با رشد کودک بهبود یافته و درمان می شود. ولی گاهی نیاز به درمان دارویی و یا انجام دیگر روش های پیشگیری از شب ادراری می باشد.

تغییرات در سبک زندگی

–    از کافئین مصرفی در طول روز بکاهید.
–    از عصر به بعد مصرف مایعات را کاهش دهید.

آلارم هشدار خیسی تخت کودک

یک وسیله کوچک و باطری خور به نام آلارم هشدار خیسی تخت کودک وجود دارد، که در اکثر داروخانه ها موجود است. این وسیله به محض اینکه تخت یا شلوار کودک خیس شود شروع به صدا دادن می کند.

دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

دارودرمانی برای شب ادراری

به عنوان آخرین راه حل داروهایی برای کودک تجویز می شود تا از شب ادراری جلوگیری شود. برخی داروها به کاهش تولید ادرار کمک می کنند. ولی مصرف مایعات بیش از حد در شب هنگام می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی که کودک به تب یا اسهال یا استفراغ مبتلاست از این داروها پرهیز شود.

نتیجه گیری

شب ادراری در کودکان می تواند بسیار آزاردهنده باشد. درمان های مذکور تا حد زیادی به بهبود این مشکل کمک می کنند ولی در صورت عدم درمان باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد تا داروی مناسب تجویز گردد. همواره با توجه به شرایط بیمار بهترین گزینه درمانی انتخاب می گردد.
منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bed-wetting/diagnosis-treatment/drc-20366711