سنگ های ادراری

بروز سنگ های ادراری و . . . دلایل متفاوتی دارد که در زیر راه های درمانی و دلایل و علایم مختلف آنها را خواهیم سنجید .

سنگ حالب :

خانم دکتر سیمین وحیدی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری به اشاره به بهترین روش درمان سنگ حالب خاطر نشان می کند که بیماران در هنگام احساس نشانه هایی همچون : تب و لرز ، تکرر ادرار ، سوزش و درد حین ادرار در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نموده و علت مشکل به وجود آمده را جویا شوند . در این میان بهترین درمان برای سنگ حالب ، اورتروسکوپی است که از طریق مشاهده مجرای مربوطه امکان پذیر است .

اصولا سنگ هایی که به حالب ورود پیدا می کنند ، چنانچه از 5 میلیمتر کوچکتر باشند ، به خودی خود دفع شده و باقی نمی مانند . سنگ های حالب درد به خصوصی به همراه نداشته و موسوم به کولیک می باشند .

دلایل پیدایش سنگ حالب :

منشا سنگ حالب اکثرا همان سنگ های کلیه هستند و همان طور که گفته شد ، بی نیاز از درمان بوده و به سمت پایین حرکت می نمایند . طبق یافته ها و تجربیات خانم دکتر سیمین وحیدی ، امکان دارد سنگ های کلیه شکسته ، ریز شده و به بخش های کوچکتری تجزیه شوند و به درون حالب گیر کنند که در چنین وضعیتی انسداد رخ می دهد . ولی اکثر سنگ ها زمانی که به داخل حالب راه می یابند ، کوچک بوده و امکان خروج را از راه جریان ادراری دارند معدود سنگ های که سایز بزرگی دارند ، در حالب انسداد به وجود می آورند. در هر حال لازم به ذکر است که انسداد سنگ ها در حالب ، باعث بروز عفونت در کلیه شده که نشانه ای آن شامل : استفراغ ، تهوع ، سوزش ، درد زمان دفع ادرار و تکرر ادرار است و در شرایط بروز درد پهلو و پشت ، اسهال و تشدید علایم ذکر شده بایستی برای درمان سنگ حالب تدابیر تخصصی از سوی پزشک متخصص اندیشیده می شود .

سنگ-ادراری

درمان سنگ حالب :

در روش درمانی اورتروسکوپی نیازی به برش جراحی نبوده و وسیله اورتروسکوپ که خاصیت نوری دارد از راه پیشابراه و مثانه به داخل حالب ورود کرده و موقعیت سنگ را ارزیابی می کند پس از یافتن مکان و موقعیت سنگ حالب ، آن را خارج نموده و در صورت لزوم با کمک وسایل مختص این کار ، با موج شوکی ، سنگ خرد و تجزیه می شود . در آخر لوله و یا استنت برای مدتی در مجاری ادرار در بخش مختص به حالب جای میگیرد تا جریان ادرار متعادل باشد .

سنگ های کلیه :

عفونتت ادرار از دلایل متداولی بوده که سبب بروز دردهای کلیوی می باشد . بعضی از نارسایی ها موجب گرفتگی و انسداد در جریان ادرار به مرور زمان می شود . اگر گرفتگی و انسداد ادراری به صورت ناگهانی ظاهر شود ، نماینده ی وجود سنگ کلیه خواهد بود در چنین وضعیتی ، کلیه ها کش آمده و درد به شدت ظاهر می شود .

نشانه های سنگ کلیه :

نشانه های سنگ کلیه حاوی دردهایی است که به شکل درد پهلو در بخش حالب ظاهر می شوند ممکن است دردهای کلیه در چنین حالتی ، به سوی ناف و بخش تحتانی شکم گسترش یابند.

دلایل پیدایش سنگ کلیه :

عموما مسائل ژنتیکی و وراثت در پیدایش سنگ های ادراری و سنگ کلیه تاثیری نداشته و می توان گفت درصد بسیار ناچیزی از سنگ های ادراری منشا وراثتی دارند . در مورد سنگ های کلیه باید گفت که اگر ابعادشان بین 5 تا 7 میلیمتر یا کمتر باشد ، بدون نیاز به دخالت پزشک به راحتی از جریان ادراری عبور کرده و گرفتگی و انسدادی به همراه نمی آورند در مورد سنگ های بزرگتر ، لازم است پزشک متخصص مداخله کرده و و راه عبور آنها را باز نماید یا درمان لازمه را انجام دهد . بیشتر سنگ های کلیه به دلیل کمبود مایعات ، آب و بیشتر شدن پروتئین بوده که لازم است برای پیشگیری از بروز این مشکل رعایت نکات تغذیه ای و عادات و سبک زندگی درست بسیار کمک کننده  می باشند.

بیشترین سنگ‌های کلیه مربوط به کمبود آب و افزایش مصرف پروتئین است.

سنگ-های-ادراری

درمان سنگ کلیه :

راه های درمان سنگ کلیه طبق نظر متخصص اورولوژی خانم دکتر سیمین وحیدی به شرح زیرند :

اگر سنگ کلیه ابعادی کمتر از 2 سانتی متر داشته باشد ، معمولا می توان از روش سنگ شکنی بهره گرفت ولی چنانچه ابعاد سنگ ها بیش از 2 سانتیمتر بود ، لازم است جراحی صورت گیرد و با شکستن سنگ ها از راه پوست ، که به آن pcm  می گویند ، درمان انجام گیرد.

در این میان سنگ های حالب که ابعادی حدود 5 الی 7 میلیمتر دارند ، با دارو نیز رفع شده ولی سنگ های بزرگ لازم است با مداخله پزشک اورولوژیست ، از میان برداشته شوند اخیرا روش TUL برای سنگ شکنی درون حالب کمک کننده بوده و نتایج خوبی را از درمان به جای می گذارد .

عوارض سنگ کلیه :

همان طور که پیشتر گفته شد ، سنگ های ادراری موجب بروز انسداد و گرفتگی در سیستم دفع ادرار شده و بافت هایی از کلیه را منهدم می کند علاوه بر این با اثرگذاری بر فشار خون به دلیل ایجاد گرفتگی در دستگاه دفع ادرار یکی از آزاردهنده ترین عوارض سنگ های ادراری و سنگ کلیه است . مهم ترین عارضه وجود سنگ کلیه در سیستم دفع ادرار ، نارسایی کلیه و دیالیز است .

در خصوص سنگ های ادراری لازم به ذکر است که اشخاصی که در طول سال بیشتر از سه سنگ تولید می نمایند ، دارای کلیه سنگ ساز هستند و بهتر است مورد آزمایش قرار گرفته و نیز از مصرف نمک و گوشت خودداری نمایند. توصیه پزشکان بر مصرف مقادیر کافی آب و مایعات و ادرار 2 لیتر در طول روز است.

برای درمان سنگ های کلیه ، می توان از مصرف پی در پی میوه در روز ، ورزش های مناسب طبق نظر پزشک ، کاهش مصرف گوشت و حذف آن از وعده های غذایی ، مصرف سبزیجات ، صیفی جات و دانه های آجیلی کمک گرفت . برای بیماران درگیر با سنگ کلیه مصرف روزانه شیر و لبنیات مشکلی ندارد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. با تشکر، مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص کلیه و مجاری ادراری

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره ی تماس : 44069001_44050881

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام مراجعه نمایید .

17 − هفت =