سنگ حالب

سنگ حالب به سنگ کلیه ای گفته می شود که در مسيرحالب یا مجرای اتصال کلیه و مثانه گیر می افتد. سنگ هاي زير پنج ميلي متر به راحتي و سنگ هاي پنج تا هفت ميلي متري به سختي امكان دفع دارند. سنگ حالب جزو بیماری های کلیه و مجاری ادراری می باشد.
‎در صورتی که سنگ به اندازه کافی بزرگ باشد، می تواند موجب انسداد جریان ادرار از کلیه به مثانه شود. این انسداد می تواند موجب دردهای شدیدی شود. سنگ های کلیه از تجمع بیش از حد مواد معدني و نمک در ادرار به وجود می آیند. غلظت بالاي ادرار تشکیل کریستال داده و تبدیل به سنگ می شوند. اکثر سنگ های کلیه از تركيبات کلسیم تشکیل شده اند.
‎بیشتر سنگ های کلیه کوچک بوده و برخی از آنها به قدری کوچک اند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند و مشکلی به وجود نمی آورند. سنگ های بزرگتر که در مجرای ادرار یا حالب گیر می کنند می توانند درد زیادی را به وجود آورند.

سنگ حالب

علائم سنگ کلیه در حالب

سنگ های کوچک از طریق سیستم ادراری معمولا بدون هیچ علائم خاصی دفع می شوند. ولی در صورتی که سنگ ها به قدری بزرگ بوده که در حالب گیر بیفتند می تواند علائم زیر را بروز دهند:

–    درد شدید در قسمت پشت و پایین دنده ها که می تواند به قسمت پایینی شکم  تير بكشد و حتي در اقايان به بيضه ها هم برسد. این درد گاهی از بین می رود دوباره شروع می شود.
‎-    حالت تهوع و استفراغ
‎در صورت مشاهده این علائم باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه گردد.

تشخیص سنگ حالب

سنگ کلیه یا سنگ حالب با سونوگرافي و يا سي تي اسكن تشخیص داده می شود.
‎پزشک موارد زیر را انجام می دهد:

معاینه فیزیکی و بررسی شرح حال

آزمایش ادرار تا خون ادراري موجود در ادرار بررسی شده و احتمال ایجاد سنگ کلیه بررسی شود.

سونوگرافي كليه ها و مثانه

آزمایش تصویربرداري سي تي اسكن برای بررسی محل دقیق سنگ کلیه. سونوگرافی می تواند هرگونه انسدادی را مشخص کند.

سنگ حالب به سنگ کلیه ای گفته می شود که در مسيرحالب یا مجرای اتصال کلیه و مثانه گیر می افتد. سنگ هاي زير پنج ميلي متر به راحتي و سنگ هاي پنج تا هفت ميلي متري به سختي امكان دفع دارند. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی خوب در تهران با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

درمان سنگ حالب

درمان سنگ های حالب بستگی به سایز ومحل دقیق سنگ ها و مواد تشکیل دهنده سنگ ها دارد. همچنین با توجه به شرایط بیمار و داروهای مصرفی می توان روند درمانی را تعیین کرد. برای مثال چاقی فرد مبتلا، مصرف داروهای رقیق کننده خون و دیگر شرایط باید بررسی گردند. سایز و محل دقیق سنگ می تواند احتمال دفع سنگ را تعیین کند. در صورتی که سنگ بزرگ باشد و حالب را مسدود کرده باشد، با روش های درمانی زیر می توان به درمان سنگ حالب پرداخت:

–    سنگ شکنی – در طول این روش از وسیله ای استفاده می گردد تا امواج صوت  به صورت شوک آور به سنگ ها برخورد کرده و سنگ ها شکسته شوند. تکه های کوچک سنگ شکسته شده از طریق ادرار دفع می گردند. این روش کمترین میزان تهاجم را دارد. ‎در مورد سنگهاي حالبي تا يك سانتي متر معمولا از روش سنگ شكني داخل حالبي استفاده مي شود.

‎-    با وارد کردن اورتروسکوپ (که لوله ی بلندی می باشد) از مجرای خروجی ادرار و هدایت این لوله به مثانه و سپس به حالب، سنگ ها را پیدا کرده و آن ها را با ضربات سنگ شكني پنوماتيك می شکند. اين روش نيز روشي كم تهاجمي است.

در صورتي كه سنگ شكني سخت باشد يا احتمال باقي ماندن سنگ وجود داشته باشد همزمان لوله اي از جنس پلي اتيلن به نام دبل جي double J درون حالب مي گذارند و تا سه ماه بعد آن را خارج مي كنند.

منبع : https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/16514-ureteral-stones/management-and-treatment