تنگی مجرای ادرار در زنان یک معضل جدید و آزاردهنده

تنگی مجرای ادرار در زنان

تنگی مجرای ادرار به معنای باریک شدن مجرای ادرار به دلیل آسیب یا عفونت می باشد. با باریک شدن مجرای ادرار، جریان خروجی ادرار مسدود شده و مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. تنگی مجرای ادرار در زنان نسبت به مردان شیوع کمتری دارد اما تشخيص ان با معاينه و دقت به علايم بيمار امكان پذير است.

تنگی مجرای ادرار ، مشکلات بسیاری مانند درد هنگام ادرار کردن، مشاهده خون در ادرار، دردهای شکمی و بی اختیاری ادرار به وجود می آورد.
‎درمان تنگی مجرای ادرار در زنان با سیستوسکوپی، و جراحی مجرا و جایگذاری کاتتر صورت می گیرد. درمان این عارضه در بسیاری از موارد موفقیت آمیز بوده است. این بیماری می تواند در هر سنی و هر جنسیتی و هر نژادی دیده شود.

تنگی مجرای ادرار در زنان

عوامل تنگی مجرای ادرار

– بیماری های مقاربت جنسی
‎- روش هایی که طی آن یک کاتتر در مجرای ادرار جایگذاری شده است.
‎- هرگونه آسیب به ناحیه لگنی
‎- تورم و حساسیت مداوم مجرای ادرار
‎البته دلایل بالا به طور قطع نمی توانند موجب عارضه تنگی مجرای ادرار شوند ولی احتمال ابتلا را بالا می برند.

عوامل تنگی مجرای ادرار در زنان

– تورم و اسکار در نتیجه هرگونه جراحی، بیماری یا آسیب
‎- تومور ها در نزدیکی مجرای ادرار

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان

– خون در ادرار
‎- درد هنگام ادرار کردن، عدم توانایی در ادرار کردن، تکرر ادرار و احساس فوری پر بودن مثانه
‎- جریان ادرار آهسته ، اسپری شدن ادرار
‎- ترشحاتی از مجرای ادرار
‎- بی اختیاری ادرار
‎- درد در ناحیه پایینی شکم

تشخیص تنگی مجرای ادرار در زنان

با انجام معاينه و آزمایش های زیر تشخیص این بیماری در زنان صورت می گیرد :

– معاینه فیزیکی
‎- آزمایش سیستوسکوپی
‎- آزمایش برای تشخیص بیماری های مقاربت جنسی مانند سوزاک
‎- آزمایش ادرار
‎بسیاری از بیماری ها علائم مشابهی دارند . بنابراین برای تشخیص قطعی بیماری نیاز است تا آزمایشات و معاینات مختلفی صورت گیرد.

تنگی مجرای ادرار به معنای باریک شدن مجرای ادرار به دلیل آسیب یا عفونت می باشد. دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه و همچنین درمان واریکوسل می پردازند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۲۱۴۴۰۶۹۰۰۱ و ۰۲۱۴۴۰۵۰۸۸۱ تماس حاصل فرمایید و یا به پیچ اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان تنگی مجرای ادرار در زنان

درمان تنگی مجرای ادرار در زنان به روش های مختلفی صورت می گیرد :

– سیستوسکوپی – در این روش از یک ابزار مخصوصی استفاده می شود تا مجرای ادرار گشاد شود. از بی حسی موضعی برای این روش استفاده می گردد .
‎- جراحی مجرای ادرار – در صورتی که سیستوسکوپی موثر واقع نشود از جراحی برای درمان این بیماری کمک گرفته می شود .
‎- جراحی باز مجرای ادرار – در صورتی که انسداد مجرای ادرار شدید باشد، با جراحی باز قسمت آسیب دیده مجرای ادرار برداشته می شود و ناحیه بازسازی می شود.
‎- زمانی که بیمار قادر به ادرار کردن نمی باشد یک کاتتر از شکم به صورت اضطراری به مثانه متصل می شود تا ادرار تخلیه شود .

پیشگیری از تنگی مجرای ادرار

اقدامات و مراقبت های بسیاری برای پیشگیری از تنگی مجرای ادرار در زنان وجود دارد. در زیر به برخی از موارد اشاره می کنیم:

– مقاربت جنسی ایمن، به این ترتیب از بیماری های مقاربت جنسی مانند سوزاک پیشگیری می شود.
‎- مراجعه به هنگام و به موقع به پزشک برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با کلیه و مثانه

منبع : https://www.dovemed.com/diseases-conditions/urethral-stricture-women/

11 + چهار =