تكرر ادرار

زمانی گفته می شود یک بیمار دچار تكرر ادرار شده است که تعداد دفعات دفع ادرار در او بیشتر از 7 بار در طول روز باشد. البته باید دانست تكرر ادرار خود بیماری نبوده ولی می تواند علائم بیماری های دیگر باشد. پزشکان بر این باورند که اگر میزان دفعی مایعات از بدن بیشتر از میزان جذب مایعات باشد ، کارکرد کلیه را با اختلال مواجه می نماید. عواملی مانند دیابت ، نوشیدن زیاد مایعات ، تحريك كليه در اثر سرما و از همه مهم تر سن و جنسیت از مهم ترین علل ایجاد تكرر ادرار در بدن هستند.

تكرر ادرار

علت تکرر ادرار

متخصصان بر این باورند که تكرر ادرار از علائم بیماری های دیگر است. از جمله این بیماری ها عفونت ادراری می باشد . سوزش ادرار، ادرار بد بو، تب و درد لگني از علائم عفونت ادراری هستند.

از دیگر دلایل ایجاد کننده تكرر ادرار می توان مصرف مدرها (داروهاي ادرارآور) ، ضعيف شدن ماهيچه‌هاي مثانه ، مجرا و كف لگن ، بزرگ وعفوني شدن پروستات در مردان به ویژه هنگام شب ، آسیب به دیواره مثانه در درمان سرطان‌های نزديك مثانه ، سرطان مثانه ، سنگ‌هاي مثانه ، التهاب مثانه ، دیابت ، بیماری هایی که باعث ضعف کلیه می شوند و قلب ضعیف که با عدم توانایی تخلیه کامل خون باعث ایجاد تجمع مایعات در بدن می شود را نام برد.

تكرر ادرار در زنان باردار

این تصور در میان مردم وجود دارد که چون یک خانم باردار تکرر ادرار دارد ، فشار رحم در حال رشد بر روی مثانه این مشکل را ایجاد می نماید. ممکن است که در بعضی از ماه های بارداری این موضع صحت داشته باشد ولی در واقع دلیل این مساله بی اختیاری فشاری است . این مساله که در 3 ماهه سوم بارداری بیشتر به چشم می خورد ، باعث می شود که در یک خانم باردار هنگام سرفه ، خنده ، عطسه و یا بلند کردن اجسام سنگین ، مقداری ادار از مثانه او خارج شود.

این مساله را می توان با دفع ادرار قبل از پر شدن کامل مثانه کنترل نمود. همچنین انجام ورزش هایی که عضلات کف لگن را تقویت می نماید می تواند این عارضه را کمتر نماید.  بهتر است که این ورزش ها در اوایل بارداری شروع شده و تا بعد از زایمان ادامه داشته باشد. مادران باید بدانند که انجام این ورزش ها در زمان های غیر از بارداری نیز بسیار مفید خواهد بود. مادران توجه داشته باشند که قبل از شروع انجام ورزش مثانه خود را خالی کنند.

كنترل تكرر ادرار

درمان دارویی یکی از راه های کنترل بیماری تكرر ادرار است . بیمار می تواند این عارضه را با تدابیر دیگری مانند مصرف کمتر چای و قهوه ، عدم نوشیدن آب در ساعات قبل از خواب و خم شدن به جلو هنگام ادرار کردن برای تخلیه کامل مثانه کنترل نماید.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی ، اورولوژیست و متخصص کلیه و مجاری ادراری

سه × 2 =