ایران – تهران – فلکه دوم صادقیه – برج طلا – طبقه ۴

دکتر سیمین وحیدی » بوی بد ادرار

آنچه می خوانید...

بوی بد ادرار

بوی بد ادرار یکی از علائم قابل توجه بیماری های مجاری ادراری می باشد. در حالت طبیعی ، ادرار بوی خفیفی دارد که حس نمی شود اما گاهی ممکن است که تغییر بوی ادرار باعث نگرانی شما شود. البته باید توجه داشت که ادرار کاملا بی بو نشانه سرد مزاجي و نارسايي بيش از اندازه می باشد.

بوی شیرین ادرار

اگر حس می کنید که ادرار شما بوی شیرین دارد ربطی به دسر خوراکی شما ندارد . این علامت ، از نشانه های مهم در تشخیص دیابت بوده و در افرادی هم که از دیابت خود مطلع هستند نشان دهنده این است که مقدار قند خون آن ها تحت کنترل نیست.

بیماری هایی در ارتباط مستقیم با بوی تند ادرار

بیماری ادراری شربت افرا : بیماری شربت افرا یکی از بیماری های ارثی و متابولیکی (اختلال در سوخت و ساز بدن) می باشد. بدن فرد مبتلا به بیماری شربت افرا توانایی تجزیه برخی پروتئین های خاص را ندارد. در واقع با ناتوانی بدن بیمار در تولید ژن تولیدکننده آنزیم لازم برای پروتئین خاص ، بدن دچار نقص شده و در نتیجه پروتئین های تجزیه نشده در جریان خون باقی می مانند. از علائم این بیماری می توان به بوی غیر طبیعی ادرار ، تشنج ، تهوع و استفراغ ، خستگی ، بی حالی ، مشکلات غذاخوردن و در نتیجه اجتناب از غذاخوردن و حالت اغما و کما رفتن اشاره نمود. در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان آن ، بیماری شربت افرا می تواند با ایجاد آسیب های عصبی باعث مرگ بیمار شود.

2ـ بیماری فنیل کتونوری یا PKU : این بیماری یک نقص متابولیکی مادرزادی و در DNA بیمار ایجاد تغییر می نماید. این تغییر باعث ناتوانی بدن بیمار در تولید آنزیم شکننده اسید آمینه فنیل آلانین شده و با افزایش فنیل الانین در بدن بیمار علائم بوی کپک در ادرار ، بثورات پوستی ، تشنج ، لرزش و بیش فعالی ایحاد می شود. رژیم غذایی این بیماران باید دارای مصرف بسیار کم شیر، تخم مرغ ، حبوبات ، آجیل و کاکائو باشد.

3ـ بیماری کتواسیدوز دیابتی : این بیماری به دلیل کمبود انسولین در بدن بیمار ایجاد می شود. وقتی در بدن بیمار به مقدار کافی انسولین وجود نداشته باشد ، قند خون بیمار بالا رفته و بدن برای تهیه انرژی مورد نیاز خود ، به جای گلوکز از سوزاندن چربی استفاده می کند. از طرفی نیز هنگام سوزاندن چربی نوعی اسید سمی به نام کتون در بدن ایجاد می شود که برای بدن مضر است. از علائم این بیماری می توان به بوی تند ادرار ، استفراغ و تهوع ، درد معده ، خشکی دهان ، سردرد ، تنفس تند و خشکی پوست اشاره نمود.

عفونت مجاری ادراری : عفونت مجاری ادراری یکی از بیماری های شایع است که در خانم ها بیشتر مشاهده می شود و در صورت عدم درمان به موقع می تواند با انتقال به کلیه دردسر ساز شود. از علائم این بیماری می توان به بوی تند ادرار ، سوزش هنگام ادرار کردن و ادرار خونی اشاره نمود.

5ـ فیستول روده و مثانه : وجود منفذ غیرعادی بین روده و مثانه باعث ورود باکتری ها از روده به مثانه می شود. این منفذ ممکن است در اثر عمل جراحی و یا بیماری روده مانند کرون یا کولیت زخمی ایجاد شود.

برخی از خدمات دکتر سیمین وحیدی

بی اختیاری ادرار