انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار در واقع خیس کردن به صورت بی اختیار می باشد که در میان افراد پیر و سالخورده رواج بیشتری دارد. این بیماری باعث مشکلات فرروانی برای بیمار از جمله افسردگی و زخم فشاری ناشی از تحریک ادرار می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

• بی اختیاری فوری: عبارت است از نیاز فوری و غیرقابل مهار جهت ادرار کردن درست قبل از نشت کنترل نشده ی ادرار با حجم متوسط تا زیاد که در آن شب ادراری و بی اختیاری شبانه شایع است. بی اختیاری فوری، شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در پیران است ولی ممکن است جوانان را هم درگیر کند و غالبا به وسیله دیورتیک تشدید می شود.بی اختیاری استرسی: عبارت است از نشت ادرار به علت افزایش ناگهانی فشار داخل شکم (مثلا با سرفه، عطسه، خنده، خم شدن یا بلند شدن). حجم ادرار نشت شده کم تا متوسط است. بی اختیاری استرسی دومین نوع شایع بی اختیاری ادرار در زنان است و عموما علت آن زایمان های متعدد و اورتریت آتروفیک است. این نوع به طور تیپیک در افراد چاق به علت افزایش فشار محتویات شکم بر روی مثانه شدیدتر است.
  • بی اختیاری سرریز: عبارت است از چکیدن قطره قطره ی ادرار از مثانه بیش از حد پر شده. حجم ادرار نشت شده معمولا کم است ولی این نشت ممکن است پایدار باشد و مجموعا منجر به فقدان زیاد ادرار گردد. بی اختیاری سرریز دومین نوع شایع بی اختیاری ادرار در مردان است.
  • بی اختیاری عملی: عبارت است از فقدان ادرار به علت اختلال شناختی یا فیزیکی (مثلا به علت دمانس یا استروک) و البته موانع طبیعی.
  • بی اختیاری مختلط: عبارت است از هرگونه ترکیبی از موارد چهارگانه بالا. شایع ترین این ترکیب ها عبارتند از بی اختیاری فوری و استرسی و البته بی اختیاری فوری یا استرسی با عملی.
انواع-بی-اختیاری-ادرار

انواع درمان بی اختیاری ادرار چیست؟

• علت ویژه را درمان کنید.
  • داروی مقصر را حذف یا تعدیل دوزاژ کنید.
  • تمرین مثانه با ادرار کردن منظم (هر ۲ تا ۳ ساعت) در طول بیداری مفید است.
  • بیمار باید دریافت مایعات را در زمان های خاص محدود کند مثلا قبل از بیرون رفتن یا ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب مایعات را مصرف کند.
  • بیمار باید از مایعات تحریک کننده مثانه مثل مایعات حاوی کافئین پرهیز کند و در طول روز ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی لیتر مایع مصرف کند.
  • مطابق تجویز پزشک دارودرمانی انجام شود.
بی اختیاری ادرار  بایستی تحت نظر پزشک تشخیص داده شوند و درمان شوند . دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی خوب در تهران در سابقه چندین ساله پزشکی خود بسیاری از بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار را درمان کرده اند . جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

علل بی اختیاری ثابت ادرار چیست؟

علل بی اختیاری ثابت ادرار آنهایی هستند که اعصاب و عضلات را درگیر می کنند. مکانیسم های این نوع بی اختیاری عبارتند از بیش فعالی دترسور، کم فعالی دترسور، بی کفایتی خروجی مثانه، انسداد خروجی مثانه، دیس سینرژی دترسور، اسفنکتر یا ترکیبی از این ها.

بیش فعالی دترسور

علت شایع بی اختیاری فوری در پیران و جوانترها است. عضله دترسور به طور متناوب، به دلیل نامعلوم معمولا وقتی که مثانه به طور نسبی یا تقریبی پر است، دچار انقباض می شود. این نوع می تواند پروستاتیسم در مردان یا بی اختیاری استرسی را در زنان تقویت کند.

برخی از سایر خدمات دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی خوب در تهران به شرح زیر هستند:

بی اختیاری ادرار

واریکوسل