انواع بیماری های کلیه

کلیه عضوی مهم در بدن می باشد که در دو طرف بدن قرار گرفته و نقش مهمی در تولید هورمون های مهم بدن دارد و کنترل مواد شیمیایی موجود در خون را برعهده دارد. در صورتی که به این اندام آسیبی برسد بدن دچار اختلال می شود. برای تشخیص و درمان بیماری های کلیوی باید به پزشک متخصص اورولوژی خوب در تهران مراجعه کرد.

انواع بیماری های کلیوی

یکی از بیماری های کلیه، نارسایی کلیه می باشد. در این بیماری عملکرد کلیه دچار مشکل می شود. در صورتی که کلیه نتواند آب و مواد زائد بدن را  دفع کند، به کلیه بازمی گردد و موجب تورم اورمی کلیه می شود. از دیگر بیماری های کلیوی می توان به بیماری سنگ کلیه و پلی کیستیک کلیه اشاره کرد.

علل بیماری کلیه

1. ژنتیکی

برخی از بیماری های کلیوی توسط خصوصیات ژنتیکی به فرد منتقل می شود. بیشترین علائم این نوع بیماری ها از سنین نوجوانی به بعد در فرد مشاهده می شود. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری کلیه پلی کیستیک، سندروم آلپورت، نفریت ( التهاب کلیه)، هیپراگزالوری، اولیه، سیستینوری اشاره کرد.

1. مادرزادی

بیماری نارسایی کلیه در اثر ناهنجاری و بدشکلی مجاری دستگاه تناسلی یکی از اختلالات مادرزادی کلیه می باشد. این ناهنجاری های کلیه منجر به مسدود شدن مجاری ادراری شده که در نهایت موجب عفونت و در نهایت تخریب بافتهای کلیه می شود. به تدریج این اختلالات با عث نارسایی مزمن کلیه می شود.

1. اکتسابی

بیماری هایی که در طی زمان آسیبی به کلیه وارد می شود بیماری های اکتسابی می گویند. به این نوع بیماری ها نفریت یا التهاب کلیه می گویند. از جمله این بیماری ها می توان به گلومرول نفریت اشاره کرد.

علائم بیماری کلیه

1. احساس سوزش در هنگام دفع ادرار یا احساس درد زیاد در مثانه
  2. تکرر ادار
  3. مشاهده خون در ادرار
  4. مشاهده ورم اطراف چشم و دست و پا
  5. احساس درد در ناحیه زیر دنده ها
  6. بالارفتن فشار خون

تشخیص بیماری کلیه

فرد در صورت مشاهده علائم بیماری باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کند. پزشک ابتدا از بیمار درباره سوابق بیماری فرد سوالاتی را می پرسد. سپس به معاینه بیمار می پردازد در صورت نیاز انجام آزمایش خون و ادرار را برای بررسی و تشخیص دقیق تر را تجویز می کند.

برخی خدمات دکتر سیمین وحیدی

با تشکر مدیریت سایت دکتر سیمین وحیدی متخصص اورولوژی